bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Saknar vintermys...

Av frida - 28 november 2011 14:08

Jag tycker det är kallt jag,  och då är det inte ens minusgrader ute. Men snön föll ialla fall igår på första advent, åtminstonde sent på kvällen när alla barn skulle sova. "Skulle" skriver jag, för mellansonen som är dryga två, var vaken och tittade på "Morden i Midsommer" med mig...

Nu är alla födelsedagskalas över, nu är det ett halvår kvar till nästa gång -phu vad skönt! Jag har en halv födelsedagstårta till övers också, går den att skicka till Afrikas horn? Undrar om man får skänka mat till stadens härbärge, vid jul brukar man ju få göra det. Undrar om de blir glada för en halv misslyckad bombtårta?


På fredag ska jag och yngsta sonen spela Maria och Jesusbarnet i kyrkan, jag måste bara hitta barnvakt till mellangrabben först. Det ska bli mysigt. Jag tycker det är underbart i kyrkan, speciellt när det är vinter och gärna mycket snö som viner och virrlar, och man pulsar fram över kyrkogården in genom vapenhuset där man stampar av snön från stövlarna mot det hårda stengolvet, och fortsätter in i kyrkan som är varm och fylld av levande ljus och det luktar stearin och gammalt damm och ett lugn vilar i kyrkan, åh underbart!  Och tänk så kul för mig att få sitta där och känna sig lite jungfrulig!


Nu ska jag försöka mig på att pynta upp huset lite, så man kommer i julstämning, innan barnen hinner vakna. Förut pyntade jag alltid allt dagen innan julafton -precis som mina föräldrar gjorde när jag var liten. Då vaknade jag tidigt på julaftonsmorgonen och så fort jag öppnade min sovrumsdörr slog hela julen emot mig. I trappan på väg ner hängde tavlor med tomatar, glittriga klockar, det var girlanger i hela halltaket, tomtar och pyntat enris, ännu mer girlanger i kökstaket, ännu fler tomtar och tomtetavlor och julgardiner. Och sen slutligen i vardagsrummet stod julgranen som en stor juluppenbarelse och lös. Pyntad till max, och tomtar och doftande hyacinter i hela rummet, den gamle tomtegubben stod under granen och vaktade tre paket, ett till mig och ett vardera till mina systrar.

Hur underbart det än var, så har jag slutat upp med att pynta hela huset HELA natten innan julafton. För att sen två veckor senare (eller vad det är) är det dags att plocka ner allt igen! Det känns inte värt besväret med en natt utan sömn och sen försöka fungera på julafton utan att bryta ihop totalt...

Nej, upp med skiten nu!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards