bakmakerskan

Alla inlägg under november 2011

Av frida - 30 november 2011 10:24

Det hör inte till vanligheten att man sätter tulpanlök den sista november. Frågan är om det hinner komma upp några tulpaner innan midsommar. Skilla eller om det var krokus, är på gång i allafall, jag stötte på några skott när jag höll på och grävde. Galet!

Har du inga ideér på vad ni ska äta ikväll kan jag tipsa om något som är galet enkelt och föd jädra gott:

Koka pasta, gärna fullkornstagalitelle eller färsk spenattagalitelle om ni vill lyxa till det. Till 4 personer: Strimla en purjolök, hacka en paprika, och hacka en zucchin/squash. Fräs grönsakerna i en stekpanna i smör/olja så att det blir mjukt. Stänk på svartpeppar och salt. Ta gärna mer salt än vad du tror blir bra, på nåt sätt kommer smakerna fram bättre då. Häll på en burk creme fraich "franska örter" och låt koka ihop på medelvärme. Jag slog i ca en halv dl matlagningsgrädde för att få lite mer sås, du kan även vicka i mer creme fraich i valfri smak för att få såsen mer såsig.

Sist hackar jag en näve nötter, valnötter tycker jag blir godast, och kastar i stekpannan innan servering. Supergott!


     

Av frida - 29 november 2011 13:24

Det ömmar i mitt hjärta. Jag håller på att plocka ihop urväxta bebiskläder för att försöka kränga iväg lite på nätet, men det gör ont att sitta och tänka " åh, den här fick äldsta sonen av henne, titta den här köpte ju jag till mellansonen som hans första kläder att ha på sig från BB" osv... Det som kanske gör ännu ondare är tanken som ekar i bakskallen "inga mer små bebisar, inga mer små bebisar" :(

Jag ska ju vara jäkligt glad att jag har tre fina, friska söner. Jag är lyckligt lottad, många har ingen alls, eller har mist sina (huuuu hemska tanke!!). Men lite sorgligt är det allt....samtidigt så är inget definitivt..... men nästan.... åh!

Det värker lite i hjärtat också när man tittar på kläder som pojkarna kanske bara hunnit använda en gång, vilket slöseri, och så synd på så fina kläder. Tyvärr växer de ju alldeles för fort, det är något man kommer säga om dem genom hela livet. När jag sitter gammal och skröplig 80 bast och tittar på min 60-åriga son, så nog fanken kommer jag tänka "vad fort han har vuxit"!

 

Av frida - 28 november 2011 14:08

Jag tycker det är kallt jag,  och då är det inte ens minusgrader ute. Men snön föll ialla fall igår på första advent, åtminstonde sent på kvällen när alla barn skulle sova. "Skulle" skriver jag, för mellansonen som är dryga två, var vaken och tittade på "Morden i Midsommer" med mig...

Nu är alla födelsedagskalas över, nu är det ett halvår kvar till nästa gång -phu vad skönt! Jag har en halv födelsedagstårta till övers också, går den att skicka till Afrikas horn? Undrar om man får skänka mat till stadens härbärge, vid jul brukar man ju få göra det. Undrar om de blir glada för en halv misslyckad bombtårta?


På fredag ska jag och yngsta sonen spela Maria och Jesusbarnet i kyrkan, jag måste bara hitta barnvakt till mellangrabben först. Det ska bli mysigt. Jag tycker det är underbart i kyrkan, speciellt när det är vinter och gärna mycket snö som viner och virrlar, och man pulsar fram över kyrkogården in genom vapenhuset där man stampar av snön från stövlarna mot det hårda stengolvet, och fortsätter in i kyrkan som är varm och fylld av levande ljus och det luktar stearin och gammalt damm och ett lugn vilar i kyrkan, åh underbart!  Och tänk så kul för mig att få sitta där och känna sig lite jungfrulig!


Nu ska jag försöka mig på att pynta upp huset lite, så man kommer i julstämning, innan barnen hinner vakna. Förut pyntade jag alltid allt dagen innan julafton -precis som mina föräldrar gjorde när jag var liten. Då vaknade jag tidigt på julaftonsmorgonen och så fort jag öppnade min sovrumsdörr slog hela julen emot mig. I trappan på väg ner hängde tavlor med tomatar, glittriga klockar, det var girlanger i hela halltaket, tomtar och pyntat enris, ännu mer girlanger i kökstaket, ännu fler tomtar och tomtetavlor och julgardiner. Och sen slutligen i vardagsrummet stod julgranen som en stor juluppenbarelse och lös. Pyntad till max, och tomtar och doftande hyacinter i hela rummet, den gamle tomtegubben stod under granen och vaktade tre paket, ett till mig och ett vardera till mina systrar.

Hur underbart det än var, så har jag slutat upp med att pynta hela huset HELA natten innan julafton. För att sen två veckor senare (eller vad det är) är det dags att plocka ner allt igen! Det känns inte värt besväret med en natt utan sömn och sen försöka fungera på julafton utan att bryta ihop totalt...

Nej, upp med skiten nu!

Av frida - 26 november 2011 22:43

Vilket skämt! Nä, nån tårtmakerska kommer jag aldrig bli, då kan jag stryka det från listan (tillsammans med telefonförsäljare, dagisfröken och sköterska eller liknande)!

Nu har jag gjort sonens bombtårta. Den ser ut som något som redan har detonerat, och det ska bli väldigt intressant att se i morgon hur den smakar. Jag känner att det vore bra om jag hade en "Plan B", en extra tårta att trolla fram när vi ledsnat på alla värdelösa kakor och hopplösa tårtor... Kanske ringer mamma i morgon och ber henne köpa med nån fryst variant på vägen hit.

Det ska bli mycket spännande att se hur "fluffet" med grädde och smält godis funkar i en tårta. Jag fick massor med sånt över, jag undrar vad som händer med det när man fryser det, eller rättare sagt vad som händer med det när jag tinar det. Frusen grädde ju.... Hade ju kunnat funka att ha på cupecakes, tänkte jag!


Här är bilder på min missbildning, tänk er slutresultatet med ett tomtebloss på toppen!

             

Av frida - 26 november 2011 10:15

"Jag är inte tjock, jag är fluffig" säger min son och det låter ju mysigare...

Nu har jag färgat grädde till hans bomb-tårta, jag hoppas, hoppas att den går att vispa sen också....

 


Nu bär det iväg in till stan för att gymma en sista gång *snyft*, och köpa lite reservgrädde -just in case...


Å vad ska man äta ikväll då? Tänkte först ta lamm, men nu har vi ätit det varenda helg sen vi fick lammet, supergott i och för sig, men nu är det bara flinta och kotletter kvar och dem vill vi nog kasta på grillen i vår, sen är det en stek, men vi ska äta nötstek på fredag så det blir lite trist med stek 2 ggr på sju dagar, och så är det en rygg. Å vad gör man med en rygg?!!


Hoppas på att karln har klurat ut något jättebra!

Av frida - 25 november 2011 13:21

Vissa dagar vill man bara fly huset, och man längtar till den dag man får börja jobba igen. Idag är det underbart att vara hemma, och jag skulle kunna göra det här resten av livet! Små skruttarna är hemma, och vi har mest myst i tvsoffan! Jag är så oerhört tacksam för att jag fick sovmorgon i morse till halv åtta. Hurra för morgontrötta barn!
Lillknodden var hängig i går, på kvällen tog vi tempen och han hade 37,6. Inte mycket feber, men det är inte mycket av honom heller (jag menar att han är väldigt liten..., ifall det blev virrigt...)
Det är förhoppningsvis därför han har velat äta stup i kvarten de senaste nätterna, så jag hoppas han slutar med det när han blir frisk.
 
Jag och mellansonen har bakat tårtbotten till äldsta sonens tårta. Det blev den där fantastiska chokladkolakakan igen, nu ska jag försöka se till så att den inte blir torr.
Smeten är läskigt god, det är jag inte ensam om att tycka...
 
 
Jag ska skriva ner receptt här, men nu ska vi vila middag! 
 

Av frida - 25 november 2011 13:20

Jag råkade radera inlägget!


Av frida - 24 november 2011 17:47

Skulle kunna åka och träna, det dumma är att de stänger snart, så då måste jag stressa, och det är ju jobbigt....

Varför har de så jäkla dumma öppettider, hoppas de ändrar på det tills jag börjar jobba/träna, annars går det ju inte... :(

Sonen (äldsta) har skjutit upp läxorna till sista stund -som vanligt. Dessutom försökte han lura i mig att han inte hade fått nån läxa. Det blev ingen innebandyträning för honom ikväll, och helgens tränings/vänskapsmatch hänger på en skör tråd. Trist för han, det var den enda matchen han hade fått vara med på, eftersom han är äldre än sina lagkamrater...

Vad gör man med barn som inte vill lära sig? Hur får man en 12-åring att förstå att han måste lära sig att räkna, läsa och skriva nu för att klara sig i resten av livet?


Jag är trött, trött, trözzzzzzzz.... Okej, jag överdriver en aning, men lillknasen får gärna sluta upp att äta på nätterna nu. Det gick ju så bra ett tag, men nu går han åt fel håll i utvecklingen. Min sambo försökte påminna mig om hur det var med mellanknodden, att när han fick välling inför natten, så sov han mycket, mycket bättre. Jag kan inte säga att jag exakt kommer ihåg det, men det ringer nån liten klocka i bakhuvudet. Så i affären idag letade jag förbrilt efter välling från 4 månader, eller åtminstånde 5 mån, men det fanns ingen. Banangröt fanns från 4 månader, så jag köpte det, jag köpte lite mild majsvälling också, förr eller senare ska han ju ha det!


Jag var in en sväng på Bolaget för att inhandla en stycken glöggflaska till firandet på söndag, tänkte att man även kunde passa på att fira 1 advent. Jösses vilket trist utbud det var. Jag är egentligen ingen glöggdrickare, men just nu är jag för det mesta som kan värma lite i bröstet. Jag har kikat lite lätt i tidningar när det stått om årets glöggnyheter, men det var inget man köpt in till min lilla håla. ICA Maxi har dubbelt så stort utbud (men alldeles för liten procenthalt....).

Träffade dock på en kvinna i kassan som jag täffade i tisdags inne på COOP när jag var där med små pojkarna. Vi stod och väntade på att en personal skulle hämta en bebisvagn åt mig (vilket tog en jäkla tid, men han lyckade i allafall fixa fram en fin, inklädd i handdukar) när mellankillen springer mot snus/tobak/medicin-automaten. "Snus" Pappa snus!" ropar han, och där står kvinnan. "Nej sånt här ska du inte köpa, det är dummt!" säger hon på ett halvbarskt sätt till min son, som i vanliga fall är en totalt oblyg och lättsam liten kille. Nu blev han jätteledsen, stora krokodiltårar rinner ned för kinden och han är otrösterlig. Kvinnan blir jätterädd...nä, konfyst kanske?,  och försöker be om ursäkt både till mig och sonen och förklarar att det är hon som är dum som köper cigaretter, och att hon bara hade sagt så i all välmening för att han inte skulle börja med såna dumheter när han blir större.... Stackarn, hon alltså, jag tror inte att min son tog så mycket illa vid sig, han var nog mest bara trött. Så idag på Bolaget undrade jag, på ett skämtsamt sätt, jag hyser inget agg till henne, om hon inte skulle säga  åt min andra son (han satt i bärsele) att inte köpa sprit! Nej, hon hade slutat "läxa upp" barn... 


Jag var även in till stadens fotograf, hon har nämligen satt upp en tavla med ett collage på mellansonen i skyltfönstret -jättefint! Och nu undrade hon om hon fick sätta upp en liten bildserie på honom när han är naken, med endast änglavingar på ryggen. Den skulle sitta i det rum man sitter och väljer ut bilder man vill ha, och då kan jag tycka det är okej, ha honom naken i skyltfönstret är ingen vidare idé... En av bilderna hon valt i änglaserien står han med ryggen mot kameran, så man ser bara ett bar jättevingar, en naken rumpa och hans långa, ljusa lockar på huvudet, det är så himla fint. När hon har ledsnat på bilderna ska hon ringa mig så får vi köpa dem billigare, men det är ju ändå så jäääääkla dyra :(


Nej, nu ska jag hjälpa till att försöka på en kinkig småplutt att sova en stund...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards