bakmakerskan

Alla inlägg under januari 2012

Av frida - 31 januari 2012 18:21

Snart är det sportlov. Det brukar jag missa, men i år har jag koll. Fattig som jag är tänkte jag i alla fall ta med barnen på en dagstripp till Åland. En liten skitbåt, eller vad vet jag jag har aldrig åkt den, men den låter inte så jättekul. De skulle ha lite jippo för barnen under lovet, och de har buffé, det är ju kul (nu när jag lyckats gå ner 6 kg.... ;P )! Det händer något i alla fall!

Sen tycker jag ni kan hjälpa mig att hålla tummarna för att min sambo blir uttagen som testperson, så att vi får hem en massagestol i 30 dagar. Hur skönt vore inte det!?

I går var jag och sambon på COPE-utbildning. Nu gäller att försöka få med honom nästa måndag också, jag tror hela grejen är jättebra, framför allt tror jag att uppfostran underlättas om båda föräldrarna har samma strategi!

Nähä, nu var det slut på friden, gråtande bäbis...

Av frida - 29 januari 2012 21:41

Nu äntligen är den klar och provsmakad. Jag kan ju säga så här, man får räkna med att det tar ett par timmar att svänga ihop den. Först ska pajdegen ligga en timme i kylen, sen ska pajskalet gräddas, sen ska pajen gräddas, sen ska den svalna minst en timme, helst över natten, sen ska sockerlag kokas, äggvita vispas och sen ska det hela gräddas igen. 20 minuter, pyttsan! Min stod nog inne 1 timme, det var nog 10-15 minuter för länge i och för sig... Och sen ska paj-jäkeln svalna och serveras kall! Det hade jag verkligen inte tid med, i morgon är det ju för sent för min del att äta paj/kaka!!

       

Den smakade i alla fall precis som pajen jag gjorde när jag var 14 bast, riktigt söt-syrlig. Jag tror den är ännu godare om den får stå och svalna över natten. Jag funderade även på om den inte skulle bli godare med en mandelbotten? Det tror jag... Jag kommer testa att göra kakan igen nån gång, och då ska jag ha 2-3 dygn på mig! Är det någon som har ett bra recept på en någorlunda mjuk mandel-/nötbotten, helst så man kan klä insidan på en form och få "väggar" av mandel?

Nu känner jag mig redo för 2 dagar med ananas! ;0)

Av frida - 29 januari 2012 17:31

Det har varit alldeles underbart väder idag, ett par minusgrader och sol! Hela familjen vandrade ut i skogen och grillade korv till lunch och drack varm choklad. Ja, jag åt ju inte det. Jag drack vatten, eftersom vi bara har en termos annars hade jag fått te, och åt två kokta ägg och ett äpple. Funkar ju det med... Nu håller mannen i huset på att laga kvällsvarden, lammfärsbiffar och ugnsstekta potatisar med kall sås. Blir nog bra det, med lite sallad och en tomat! Nu är det bara en vecka kvar på min diet! Än så länge har jag bara minskat drygt 5 kg, men det är ok, det känns bra (framförallt är kläderna inte lika trånga längre!) men jag tror inte att det blir någon total viktnedgång på 8 kg som det var tänkt. Läste igår att det är bra att göra en Detoxkur i början på februari, man blir mer medial om man "rensar sig" den här tiden på året. Jag tycker ju att sånt där är himla spännande, jag har ett äldre par i mitt hus som jag gärna skulle vilja "ta ett snack med" så kanske kastar jag mig in i en sån kur på en gång?

 


Av frida - 29 januari 2012 17:03

Jag är inte så säker på att resten av familjen får smaka min citronmarängpaj, den blir nog gudomlig!! Jag har gjort hela pajen förutom det italienska marängtäcket. Det verkar lite småtrixigt, men om alla barn håller sig lugna och låter mig arbeta i fred, så blir det nog bra. Jag kastar in receptet på pajen här nedan, men då med ett enkelt marängtäcke, bara för att inte bli stämd av Hummingbird Bakery... Jag återkommer om resultatet senare!

           

Jag är glad att jag har köpt mig en liten springform, bra att ha och baka i när det bara är till närmsta sörjande i familjen som blir bjuden, då blir det inte att man äter alldeles för mycket. Väldigt lätt hänt annars!

Här är recepten:

   


Av frida - 28 januari 2012 17:18

Jag, och resten av familjen, väntar på att maten ska bli klar snart. Sjömnasbiff. Ett fruktansvärt simpelt recept, men ändå lyckas jag misslyckas! Man skulle visst steka den skivade potatisen innan den skulle in i ugnen, därför tar det lite längre tid nu. Dessutom, misstänker jag att barnen inte kommer gilla den ölsmakande maten, och jag är inte så säker på att jag kommer göra det heller. Det finns ju liksom inga smaker i sjömnasbiff, bara lök och öl...trist. Men magen kurrar, vi har inte ätit lunch idag, så det slinker nog ner. Jag får dricka ett glass rött idag igen, så jag får skölja ner maten med det! Eftersom jag inte ätit någon lunch, så har jag ett stekt ägg och en skiva bacon att fräsa till om jag blir hungrig senare i kväll....

Jag står och kikar i min älskade bakbok. I morgon får jag äta en kaka, då tänker jag slå till och baka en citronpaj med marängtäcke. När jag var en sisådär 13-14 år var jag USA-fantast och fast besluten att flytta dit en dag (till Hollywood och bli filmregissör för att vara exakt!) och jag hade en stor USA-karta (egengjord) på väggen i flickrummet (tillsammans med massor av Jonny Depp-filmaffischer) och kunde alla delstater. Hur som helst, då för nästan 20 år sedan, gjorde jag en amerikansk citronpaj, men en massa konstiga (osvenska) ingredienser och olika knepiga "steg". Den blev god, men ruskigt söt. Så det ska bli spännande att se hur den här blir!

Nu är maten klar!

Av frida - 26 januari 2012 18:51

Åhhh, jag är så godissugen! Den här dieten är tänkt att få bort sockersuget på en, men det går ingé vidare. Kanske hade det gått om jag inte mitt i alltihop fick för mig att göra brownies, eller om jag hade struntat i att äta opp dem...

I dag fick jag äta ett äpple, men med svärmor och en kusin till mina barn här, så blev det äppelpaj istället... Men INGEN glass! Egentligen borde jag gå ut och gå mitt dagliga varv i eljusspåret som inte blivit av än, men jag är så frussen (och godissugen :(  ) att jag tänker strunta i det. Jag försökte få med mig sambon ut, men han ville inte heller. Eftersom vi är en busunge mindre ända tills på lördag, så tänker jag mysa ner mig med minstingen i sängen och glo på Antikrundan ( och äta godis... om jag hade haft något...).

I går fick jag ta ett glas rötjut, och ananas. Jag hade lyxat till det och köpt färsk ananas, gott. Men att äta ananas tillsamman med rödvin var ingen höjdare. ...så då blev jag tvungen att hämta lite mörk choklad och "skölja ner" det med... Men 70% choklad är ju rena rama hälsokosten, ungefär. Sen kom min sambo med degistivemjölkchokladkaka som jag köpt åt honom . Den luktade JÄTTEgott. :(    Han försöker att inte äta när jag är med, för att inte frestas, men jag sa att det var ok.  *suck* det är bara en och en halv vecka kvar nu. Men sen ska jag ju inte frossa i godis ändå... Jag ska fortsätta göra veckomenyer i samma anda som dieten, fast utan banan- och ananas-dagarna! Inga såser, sylter, ketchup osv. På helgerna ska jag få släppa loss lite, fast inte som tidigare, att "frosseriet" börjar på fredag eftermiddag och avslutas söndag när jag går till sängs. Det blir nog mer popcorn på fredagar, baka något på lördag och eller lite godis/chips, och till söndagsmiddagen kan jag få sås och bröd till maten. Man kan ju försöka...

Nej, om man ska gå ner och baka en kladdkaka kanske.... NEJ!

Av frida - 25 januari 2012 15:41

På väg hem ifrån dagis idag så gjorde vi den här snögubben. Det finns inte så mycket snö, så det fick bli en 2D-gubbe.

Vägen hem är alltid väldigt lång, det ska gås konstiga vägar, hälsas på stenspöket som står på trappan till ålderdomshemmet (det är inte en av de gamla!) och idag var det mycket "Kom hit!" Till slut kom vi hem, och då jämnförde vi vem som hade kallast/varmast kroppsdelar. Sonen var helt klart varmast, varför finns inte overaller till vuxna? "OnePieces" nästa storsäljare?! Eller så kanske nån annan kan ta marknaden för overaller i bävernylon, gärna nån som inte tar 5000 spänn för plagget. Eller så är det nu jag ska bli egen företagare och börja tillverkning!? Hm, det måste jag nog fundera på ett tag....

Av frida - 24 januari 2012 13:05

Tittade ni på Guldbaggegalan igår föresten? Det gjorde jag, i allafall första timmen. Jag börjar bli så gammal nu, att det inte är helt omöjligt att man hittar nån gammal klasskompis från gymnasiet sittandes på nedre parkett. Jag gick ett filmestetiskt program, men jag såg inte till någon jag kände igen, förän Tova Mozard dök upp på teven! Henne kände jag i alla fall igen, hon gick dansestetiskt har jag för mig, och vi delade byggnad med dem. Det hände väl att man hamnade på samma fester då och då... Skönast med henne var att hon visade vad hon kände när det inte var hon som vann priset för " Bästa dokumentärfilm" genom nån typ av ful grimasch! Haha! Go Tova, go!

Sen förstår inte jag VARFÖR man sätter in stolpskottet Petra Mede som galaledare. Har hon inte bevisat nog många gånger att hon inte ska hålla på och leda såna här stora grejer? Publiken skrattade ibland, av ren artighet. Appropå artig så kom jag och min sambo fram till att de där Skarsgårdspojkarna är bra väluppfostrade och präktiga, jordnära, ÄKTA gossar. "Well done Stellan!", eller det kanske är mer barnens mor som skött uppfostran när deras far farit runt och gjort film...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards