bakmakerskan

Alla inlägg under juli 2012

Av frida - 13 juli 2012 19:11

 

Så var ett års kalaset avklarat. Det blev en aningens aning stressigt, eftersom karln fick tid hos specialläkaren 6 mil bort en timme innan kalaset börjar. Dessutom fick han den briljanta idén (NOT!) att åka och fixa skoinlägg och byta skor innan, just denna dag. Inläggsbiten drog över på tiden, och han blev föresenad till sjukhuset men fick som tur var komma in än då. Men jag fick inte mycket hjälp hemma.... Dessutom hade äldsta sonen lovat att cykla hem ifrån en kompis ca en mil bort, som han sovit över hos, en timme innan kalaset. men det glömde han bort, och vägrade i vanlig ordning svara i telefonen. När kalaset började ringde han och berättade att han hade glömt bort att cykla hem. "No shit!" Jäklar i min lilla låda vad förbannad jag var! Där stod jag i köket och svettades med två små barn, som skulle ha mat, 1-åringen skulle badas för i brist på annat hade jag gett honom en nektarin att roa sig med. Effektivt men kladdigt, kläs på och så vidare samtidigt som jag skulle förbereda ett kalas med runt tjugo gäster. 8x12 muffins skulle ha frosting, som skulle vispas ihop!! Tur att gästerna var snälla och hjälpte till med kaffekokning och framdukning och allt vad det var! <3

Här är min muffin-buffé!:

 Pepparkaksmuffins med Philadelphiafrosting och citronströssel - eget recept

Lakritsmuffins (smält + bitar av Käck) med vaniljfrosting med violströssel - eget recept

 Knallrosa smultronmuffins med vaniljfrosting med färska smultron - eget recept 

Banan- och kanelmuffins med chokladfrosting mer hyvlad choklad - Humminbird Bakery

 Chokladmuffins med hasselnötsfrosting toppad med hasselnötter - Hummingbird Bakery


Sen hade jag ett par Ananas- och kokos muffins med kokosfrosting mer riven kokos från Hummingbird Bakery, Chokladmuffins fyllda med chokladsås med chokladphiladelphiafrosting med jordgubbsströssel, eget recept, och ett par muffins med kanderad frukt. Det var gott, men mäktigt och nu är jag "stucked" med en 7-helsikes massa cupcakes!


 

   



Av frida - 11 juli 2012 22:51

Nu är den sista muffinsplåten i ugnen. Etthundratre stycken! Jag var bara tvungen att testa lakritsmuffins (se bilderna). I morgon blir det till att göra frostings.... i massor....

Av frida - 10 juli 2012 18:46

I dag har det varit riktigt skit väder, vilket jag tycker varit väldigt bra, för jag har bara bakat muffins heeeeela dagen.

På torsdag är det yngsta sonens allra första födelsedag, och det ska vi fira med en muffinsbuffé.


Här om dagen bakade jag banan- och chokladmuffins och idag har jag bakat ananas- och kokos muffins, chokladmuffins med chokladsås inuti, pepparkaksmuffins, lila muffins med kanderad frukt och sist knallrosa smultronmuffins. Till alla muffins ska jag sen göra frostings, så att det blir riktigt läckra cupcakes. Bilder kommer!

Om jag hinner ska jag även göra hasselnöts- och chokladmuffins med nutella, de ser så himla goda ut. Sen klurade jag på att göra lakritsmuffins med vaniljfrosting och violströssel på. Visst låter det interssant?!


 

Välkomna på torsdag 12/7 vid 14.00 ifall ni vill smaka!   

Av frida - 7 juli 2012 18:52

...finns bloggen som app!
...sommar! Har just ätit helgrillad fläskfilé med ett (par) glas rosé i 26 grader utan stekande sol. Väldigt skönt! Ingen sol i ögonen när man sitter på altanen. Tidigare cyklade jag o mellansonen och plockade smultron i dikeskanten, det blev en hel del. Vi fortsatte en bit på vägen för att knycka lite blåklint i åkerkanten. Som tur var kom bonden vars åker vi knöck ifrån på besök precis när vi kom hem. Som jag anade så blev han inte så ond över att vi pallat blåklint, men jag tordes inte säga att sonen stod och klippte hans grödor...

Av frida - 1 juli 2012 13:04

 

Det är så underbart att plocka jordgubbar! Det är ett måste för mig varje sommar. I år har jag till och med gjort något av dem, annars brukar jag äta opp hälften, och frysa in resten för att ta upp i vinter och göra smoothies på dem. I år kokade jag sylt och marmelad. Jag hat alltid trott att det var jätteomständigt, att man måste ha en massa konstiga ingredienser som man får leta i åratal i affären för att hitta (konserveringsmedel, förtjockningsmedel och sånt), men jag har nu upptäckt SYLTSOCKER! En fantastisk liten uppfinning där alla  konstigheter redan finns med! Mosa bären, häll på sockret och låt koka 2-5 minuter. Klart! Men jag var lite skeptisk till den korta koktiden, så jag nästan fördubblade den, med resultatet att allt blev marmelad. Men väldigt god marmelad. Glömde tyvärr bort att jag skulle ha i lite lime också, det får väl bli närsta år då. Eller om jag tar upp lite frysta gubbar i vinter och kokar mer, det kan jag ju också göra...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards