bakmakerskan

Alla inlägg under april 2012

Av frida - 30 april 2012 12:39

I min lilla by är vi republikaner. Förutom ett gäng gamla pensionärer på ålderdomshemmet som masat sig ut och hissat flaggan på vår svenska konungs födelsedag. Svenska kyrkan på min ort hat tagit avstånd, de gjorde de redan vi Estelles födelse, medan storbonden faktiskt hissade då, men inte nu. Det kan kanske vara så att de inte tar avstånd från själva monarkin, utan till Hans Majestät Konungen him self? För många snedsteg?

Själv har jag inte tagit ställning, men jag tycker det är så himla kul att hissa flagga, så jag hade gjort det oavsett, ifall jag hade haft en flaggstång! Det kanske är en affärsidé, att åka runt och hissa andras flaggor när det är flaggdags.

Och stå där och nynna nationalsången. Synd att den ska opp och ner samtidigt, så jag måste åka runt som en skållad mandel för att hinna. Men tanken var ju god...


Här får ni plugga på nationalsången, alla fyra verser, så ni kan den till 6 juni. För då hissar väl även republikaner flaggan?

Av frida - 24 april 2012 18:26

Det är så mycket jag skulle göra på datorn, men så hamnade jag här.

Det har varit underbart väder idag, framför allt på eftermiddagen. Förmiddagen spenderade jag och lill-knodden i mataffären, inhandlandes veckans varor. Lite jobbigt, eftersom jag hade glömt listan hemma... Sån är jag!

Efter lunchen tog vi en prommenad innan vi hämtade mellan-knodden, sen gick vi till parken. Och givetvis började det småstänka lite då. Typiskt. Det blev inte något skyfall, men det är ju inte lätt att veta i förhand. Sen har jag städat och dammsugit, mot mina barns protester. "Tyst med dej mamma!"

Sent om sider blev det middag, eller det var att ta i, det blev bara 30 minuter senare än vanligt. Men när man är liten är det inte så lätt...

"Mamma, är inte maten klar snarzzzzzzz......." 


Av frida - 22 april 2012 18:24

jösses vad denna söndag gått snabbt. Fast jag har ju faktiskt hunnit med Friskis & Svettis med småpojkarna, med tillhörande dusch och bastu efteråt, en liten sväng till barnloppis och fyndat fin-fina presenter till Vänninans dotter, och sen lunch/fika hos päronen med tillhörande kortspel. Poker á ´la Karlberg, tre vändor och jag vann inte en enda gång. Eländigt... Sen hem och fixa ihop två pajer till onsdagens Aloe Vera visning hemma hos mig. Och då blev jag så sugen på en kladdkaka, så jag passade på att svänga ihop en sådan och vispa lite grädde. Sen skriva ner veckans inköpslista, och nu har vi ätit, och tydligen verkar det som att det blir jag som får diska. Och ta hand om barnen. Tänk vad snabbt karlar kan "gå upp i rök" eller i det här fallet, gå upp till övervåningen.


Min svåger är här, och det gillar jag. Han håller sin lillebror lite på plats!  

Till exempel så tog min sambo upp att en person som var med i tvprogrammet "Smartare än en 5:e klassare" inte kunde början på andra versen i Sveriges nationalsång, och det ansåg han vara näst intill skandal. Min 12-åring kunde inte heller, så skulle jag försöka, men jag kom av mig hela tiden, för jag behövde tralla igenom första versen först. Min sambo skulle hjälpa mig genom att sjunga slutet på första versen, MEN han sjöng fel, han sjöng slutet på andra versen. Jag reflekterade det, men sa inget, min svåger utbrast genast "Ha, du sjöng ju fel! Det där är ju andra versen! Du kan ju inte heller nationalsången!" Ha ha, vad tyst han blev. Hade jag sagt något hade en bortförklaring snabbt kommit. Ahhh, det här kan jag leva gott på ett tag!

Av frida - 21 april 2012 10:10

Det är ju kul att kommunen för en gångs skull sopar rent gatorna i vårt lilla samhälle innan maj, men VARFÖR gör dom det på en lördag!? Det kostar antagligen mer och alla är lediga och hemma och sover i goda ro med bilen stående längs med gatan, ovanför där allt grus finns. Smart...

Nä, om man skulle ta och bli kommunpolitiker kanske, ta tag i folk och ruska alla konstiga idéer ur dem. Vart har folkvettet tagit vägen? Det försvann samtidigt eller kanske tillsammans med civilcuraget.

För 70 år sen slog man inte på någon som låg ned, och man använde inte tillhyggen. Det fanns visa kodex.

Såg man att nån gick på en annan (som t.ex i tunnelbanan) så gick man in och bröt. Idag tittar medpassagerarna bara lite djupare i sina tidningar, höjer volymen i sina mp3-spelare eller "sover" lite hårdare.

Vi anser att våra liv är tillräckligt komplicerade och vill inte krångla till det mer genom att lägga oss i andras liv. Eller?


Av frida - 20 april 2012 18:40

Åhhh, jag längtar till jag får börja jobba! Jag vill helst inte ha ett jobb med uniform, vilket i och för sig är billigt och man behöver aldrig fundera på vad man ska ha på sig, men det vore kul att ha lite egna fina kläder. Gärna ett jobb som kräver att man är lite mer "uppklädd", som ett företags ansikte utåt, receptionist, kundmottagare eller konferansvärdinna kanske.

Som föräldraledig lufsar jag omkring lite hur som helst. (Mascara, kajal och ögonbrynspenna är ALLTID ett måste... :)  sån är jag!) Att få gå till Kyrkis och ta på sig sina finaste klädtrasor och pensla sig  fin i ansiktet är ju himlarns kul, men ett jobb vore kulare...

En FB-kontakt (ja, jag har återgått till facebook, jag uppdaterar inte min egen status, men jag tittar på andras) föreslog "Strictly Friday" på sitt jobb idag, eftersom alla andra dagar var så casual. Det tycker jag lät himla kul! Jag håller med om att Sverige har blivit lite "förslappade". Det var kul att jobba på BA-loungen, var man inte tillräckligt välstryken var det bara att gå och stryka till sig!

Där måste jag hålla tillbaka min petighet lite, men jag tycker att man ska stryka skjort/blus-ärmarna "ordentligt", så att inte två stora veck uppstår, det ser ju för jäkligt ut. -"Hej, jag har precis köpt min skjorta och har inte orkat att styrka den", typ... Sen finns det ju dem som faktiskt inte stryker sin nya skjorta innan de använder den för första gången. Kom igen! Sparar ni prislappen också? Inte nog med stora pressveck på ärmarna, det blir ju rutmönster över hela skjortan! Nej, skärpning Sverige!



Av frida - 16 april 2012 13:42

Åh, det är så typiskt! Varför ska man vara toktrött när det för en gångs skull är fint..nä underbart, väder ute och så bara orkar jag inte gå ut! :(

Jag låg och drog mig i min systers bäddsoffa igår tills klockan var halvtolv -bara för att jag kunde! Jag hade varit på tjejmiddag i lördags kväll, så om sanningen ska fram så var jag tvungen att ligga ner tills mitt balanssinne hade hittat hem igen...

Men så var jag ju inte trött igår kväll istället då. Jag vägrade titta på ishockeyn, så jag myste ner mig i sovrummet framför teven, först "Gossip girl" och sen finalen av "Top model Sverige" som jag hade missat. Sen hoppade jag in i "Due Date", en film med Robert Downey Jr (jag tycker han är trevlig att titta på) som jag sett bitvis av tidigare. Det blev bara bitvis igår kväll med, för det var precis när det var nattningsdags. Snart har jag sett hela filmen! Sen låg jag och zappade igenom alla kanaler vi har, vi har ju en himla massa som jag aldrig tittar på. Jag landade till slut på TCM, som jag tycker är en bra kanal, men som jag ändå glömmer bort att vi har. De började precis visa "Purpurfärgen", det var ett tag sen jag såg den och den är bra. Men inte så bra som jag minndes den tyvärr. Men absolut sevärd! Fast står valet mellan den och "Stekta gröna tomater" så skulle jag föredra den sista!

En film som jag sökt efter som jag hade velat se om är "På väg med miss Daisy", men jag hittar den ingenstans! Tips mottages!

I förmiddags knallade vi iväg till Kyrkis, det var inte så många barn där, tack och lov, annars hade jag nog legat däckad här hemma. Tänk att små barn kan suga musten ur en så totalt, bara genom att finnas i närheten! Andras barn kräver ju inte av mig att jag ska sysselsätta dem eller så, men ändå blir man alldeles matt. Med andra ord, jag ska inte jobba på dagis! Men det visste jag redan...

Det där med dagis ja, min son, snart tre år, har börjat rätta mig när jag säger dagis "Förskola hete de!" Ja ja...

Han ville ha pannkaka till lunch idag, och det passade mig bra. Jag har hittat ett recept på LCHF-pannkakor som jag ville testa, och dessutom hade jag mandelmjöl till övers. Vet nån föresten om det finns färdig mandelmjöl att köpa?

Resultatet då? Tja...det smakar som tunna saffranspankakor utan saffran. Saftiga, lite minder elastiska. De smakar inte illa, men jag kommer nog fortsätta med mina helt vanliga vetemjölspannkakor!

 

Ifall nån vill testa så har ni receptet här:


INGREDIENSER ca 10 pannkakor

4 ägg

3 dl mandelmjöl

1,5 dl mjölk

0,5 krm salt

1 tsk bakpulver

30 g smör


Vispa ihop allt förutom smöret

Smält 25 g smör i stekpannan, häll det i smeten medan du vispar

Sänk stekpannan till medelvärme, lägg i en klick smör och häll i lagom mycket smet 

Stek pannkakan ca 2-3 min på vardera sida, vänd dem försiktigt!



Av frida - 12 april 2012 16:20

Jag är toktrött, men det känns bra att hunnit få lite gjort. Mest trevliga saker har jag gjort idag. Jag och lill-pysen var till "Kyrkis" i förmiddags, sen tog vi en promenad på vägen hem. Och då sov han som en stock och jag hann hänga tvätt och  passade på att så lite frön. Det ingick en kompost när vi köpte huset. Jag hajar inte riktigt hur det där med kompost fungerar, vad ska man vicka i? Måste det blandas? Hur ofta? Ska man vattna? Frågorna är många, men nu efter fem år ska jag försöka använda "jorden", vi får väl se hur det går. Enligt min mening, så är meningen med livet att lära sig av sina misstag, idag har jag försökt gå igenom och ransakat förra årets skörd. Vad gjorde jag fel? Vad gjorde jag rätt? Men det är ju för sjutton ett år sedan, inte fasiken kommer jag ihåg sånt! Förra året för-sådde jag alldeles för tidigt, jag tror jag började redan i februari och växterna blev jättelåååånga och hann torka och dö innan det var dags att sätta ut dem. Så i år är jag ute sent. Ett mellanting kanske hade varit bäst... Och så ska jag komma ihåg att knyta fast mitt lilla växthus i vägg och mark. Förra året blåste det omkull, alla odlingar hamnade hullerombuller i en stor jordig hög, och stackars höggravida jag grät i högan skyn!

Sen väckte jag pyret för att vi skulle hinna äta lunch medan det fortfarande jag mitt på dan. Igår lagade jag kyckling i sötsursås, och då testade jag att göra till lillkotten också, som annars bara äter köpta barnmatsburkar. Jag stekte kyckling, blandade med kokt potatis, tomatpuré, smör/oljeblandning, matlagningsgrädde, några wokgrönsaker typ broccoli och morot och lite, lite sötsur sås för smaken, mixade allt till puré och ta mig tusan, ungen åt! Och resterna slank ner idag! Bra, då ska jag laga mer mat åt honom, tänk om man hade såna där smarta burkar att lägga maten i...

Sen knallade vi iväg och hämtade mellangossen på dagis och så klampade vi iväg till parken och njöt i solen. Tänk att allt blir så mycket bättre när solen skiner. Märkligt!

 

Det är på gång. Det har varit det nu i flera veckor, men inget mer händer.... :(

Av frida - 8 april 2012 19:00

I dag vill jag inte klaga på vädret. Familjen for iväg till ett fågelreservat i närheten och strövade runt. Det här med fåglar är inte vår grej, det fanns måsar och gäss och säkert en och annan småfågel, men vädret får absolut godkännt! Sol, friskt och lite vind. Tyvärr picnicade vi inte i solen, vi (eller i allafall jag) är lite för bekvämma för det när det finns bord och bänk tillgängligt. Det var ju dessutom i skydd för vinden...

Faschinerande med fågelskådare. De lägger ned en MASSA tusenlappar på tjusuga kikare och stativ, bara för att få SE en fågel, för att kunna bocka av en fågel i en bok när de sett den. Det hade väl varit en grej om de lyckats få jättefina bilder på den, eller skjutit den och stoppat upp den och haft den på en pinne på väggen...

De står gärna i flock och kikar på fågelfäna. Vi gick förbi en sådan flock "Åh", tänkte jag "nu har de hittat nån riktigt speciell fågel", men när jag tittade lite närmare såg jag att folket i människoflocken stod och tittade åt alla möjliga olika håll, så det var nog ingen hyper ovanlig liten kinesisk fågel de tittade på. Trist.

 

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards