bakmakerskan

Alla inlägg under oktober 2012

Av frida - 30 oktober 2012 20:49

Nähä, inget på tv idag. Hade hoppats på "Nybyggarna", men det var visst inte förän i morgon. Somnade till i soffan med småpojkarna strax innna sju, så jag borde väl gå och lägga mig, men hur kul är det?! Skulle även kunnat baka lite kokos-muffins, men det orkar jag inte. Dessutom måste vi äta ur frysen, för att få plats med ett lamm. Hur 17 ska det gå till?


För övrigt tycker jag att alla människor som pluggar vid sidan om sitt heltidsjobb är så jäkla duktiga! Hur fixar ni det? Jag har nog världens sämsta karaktär. Ingen självdisiplin -what´s so ever!

Sad but true.

Är det meningen att man ska jobba med sånt, och försöka bli bättre, eller ska man bara "swooscha" med och låta livet ha sin gång lixom, utan onödiga krafttag?


Av frida - 28 oktober 2012 13:50

Alltså det här med bakböcker, är det inte meningen att det ska stå i dem exakt hur man tillreder ett bakverk? Varför blir det då aldrig lika som på bilden?

Jag fortsätter att beta mig igenom "Huminbird´s bakery"-bakboken. Nu har jag gjort deras paradtårta, det är en banan-ananas-pecannöt-tårta med färskostglasyr. Väldigt god, men den ser ju inte på långa vägar ut som den i boken!


     

Min kaka är den till höger. Det märkliga med just den här är att den inte ens ä brun inuti. Det stod inget om att det skulle vara kakao i! Jag börjar ana att jag skulle ha skurit den runt kanterna när jag lagt ihop kakan, men VARFÖR skriver dom inte det då i bakboken!? Gärna också HUR man på bästa sätt skär, utan att hela kakan glider iväg åt alla håll och kanter, vilket den väldigt gärna gjorde, eller att all fyllning pyser ur.

I bakning får man väldigt gärna vara övertydlig. Tycker jag. Eller är det bara jag som är helt dum i huvudet?

Av frida - 20 oktober 2012 18:26

Hm, jag är visst en "helg-bloggerska", men hur sjutton ska man hinna på vardagarna? Den här helgen var min plan, att inte baka ett endaste dugg, och det kommer jag nog hålla. Men nästa fredag har jag stora planer på en banan-och ananastårta. Jag håller ju på att beta av Hummingbird Bakery´s receptbok, och har kommit en bra bit, jag har kanske 2/3 kvar att testa. Den här tårtan är en av deras specialliteter, ska bli mycket spännande!

Högskoleprovet nästa helg ska också bli mycket spännande. Jag tänkte plugga massor, och göra testproven, men...det har inte gått så bra. Jag körde fast på liggande stolen. Jag fick för mig att man fick ha miniräknare med sig, men nu har jag fått kallelsen, och det fick man ju så klart inte... Hittade min synonymordbok idag, den skulle jag också behöva bläddra lite i, och så alla formler kors och tvärs. Phu! Pi är i allafall 3,14. Och så skulle jag behöva få upp lästakten. Jag ska nog inte ha så höga förväntningar på mitt provresultat.

Det blir nog bra terapi att åka och slakta efter provet, få gå lös på ett stackars upp-och ner hängt lamm.

Av frida - 13 oktober 2012 19:56

 

Hittade ett kul recept på COOP´s medlemsautomat häromdagen, Rocky road- kladdkaka! Nu är den klar, men inte provsmakad än. Har inte bestämt än ifall jag och stora sonen ska kalasa på den ikväll, eller ifall vi ska försöka bjuda över någon på fika i morgon... Vi ska väl förhoppningsvis inte pressa i oss hela kakan, så har man inget för sig i morgon är man välkommen på lite söndagsfika...


Recept:


16 bitar, 175 grader på ugnen

Botten:
  • 4  ägg
  • 6 dl strösocker
  • 200 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1,5 dl kakao
  • 4 tsk vaniljsocker
  • 0,5 tsk salt
  • 1 msk smör
  • 2 msk ströbröd
Glasyr:
  • 250 g mörk choklad
  • 2 dl vispgrädde
  • 0,5 dl sirap
Topping:
  • 10  Dumlekolor
  • 3 dl torrostade, grovhackade nötter ex hasselnöt, pistage och mandel
  • mini-marsmallows

Gör så här

Botten:

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ner smöret med de torra ingredienserna i äggvispet.

Smöra och bröa en springform, cirka 24 centimeter i diameter. Häll i smeten och grädda cirka 15 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den. Kladdkakan ska ha fått en frasig yta men om du trycker i en tandpetare i mitten ska den fortfarande vara kladdig. Låt svalna.

Glasyr

Glasyr och montering: Hacka chokladen fint. Koka upp grädde och sirap hastigt. Dra av från plattan och rör ner chokladen, rör till chokladen smält. Ställ in kastrullen i kylen och låt svalna cirka 30 minuter.

Topping

Bred glasyren på kladdkakan och strö över Dumle, nötter och marshmallows. Garnera eventuellt med ätbara blommor.

Av frida - 13 oktober 2012 13:15

Jag är jäkligt nöjd med min nya frisyr. Så här kommer jag nog se ut tills jag blir 55! Det är ju faktiskt inte så många år kvar ;0)

Men jag ändrade färg idag, jag ville ha något som stack ut.

Det finns ett fåtal människor som passar i rött hår. Jag är INTE en av dem. Men det visste jag ju redan. Det passar ju inte bättre för att man fått lite mer rynkor... Men ett par dagar får jag lov att stå ut. 

       

Det är nästan så jag får lust att raka andra sidan också. Man lever ju faktiskt bara en gång. För nitton år sedan, eller arton kanske, så provade jag på den frisyren, till min mors stora fasa. Fast det var mer som en mohikan-frisyr, då jag rakade runt om hela skallen, och upptäckte att mitt bakhuvud är jätte knögligt och fult. Men om jag spar en tuppkam hela vägen ner till nacken, så syns ju inte det lika bra. Kanske. När jag lednsar på den här frisyren, det vill säga när jag är 55, kan jag ju testa att raka andra sidan också! Så får det bli.

Av frida - 12 oktober 2012 10:21

Idag har jag slängt ihop några äppelmuffins i all enkelhet, men jag var sugen på att testa marängfrosting, medan äggvitorna i kylen fortfarande var "do-able". Jag ville ha marängfrosting som var lite hård, eller ännu hellre lite seg. Enligt det receptet jag använde (från tv-programmet "Hela Sverige bakar" tv4) så var det "rå" marängsmet, och i munnen märkets den knappt av tillsammans med muffinsen, så nu står muffinsen och bakas långsamt i ugnen. Jag bakade av ett par lite hårt (230 grader i 10 min), men jag har inte provsmakat dem, jag tror att de är lite, lite sega ialla fall...

       


Nu försöker jag få tag på en barnvakt. Jag behöver VERKLIGEN klippa mig. Jag vet inte hur än, jag tänkte att frisören får äran att bestämma det. Undrar om hon går med på det? Vi får väl se hur det blir...om jag hittar en barnvakt...

Av frida - 5 oktober 2012 08:34

 

Idag är det en alldeles underbar höstdag! Barnen sov länge, alla  vaknade glada, solen skiner, livet är härligt!

Det enda som fick mig att rynka ihop ögonbrynen lite var när stora lillkillen kallades sin lillebror "lilla gris". Jag vet inte riktigt i vilken andemening det var menat, men vi kom överens om att "gullegris" lät bättre! Nu är frågan vad man hittar på en härlig höstdag. Det blir en sväng iväg och handla på eftermiddagen, men ska man ta tag i sin egen krage, och putsa fönster idag då?

Av frida - 4 oktober 2012 15:30

 

Kaotiskt. Som vanligt.

Det är ju kanelbullens dag, så givetvis måste man baka bullar! Var på "Kyrkis" idag, eftersom till och med lill-killen börjar få abstinens och är vild, efter att ha varit hemma med mig hela veckan. "Fröken" tipsade om kalljästa vaniljbullar, lät gott, men lite komplicerat (den slutsattsen är enbart baserad på namnet), och så har jag ingen marsansås hemma, då blir det lite extra komplicerat. Men jag hittade Äppelbullar i "Sju sorters kakor" som jag provar på. Har en del äppelmos i frysen som jag tänkte passa på att göra mig av med. Men den är lite lös, så jag tänkte att om jag kokar upp det med lite mer syltsocker så kanske det tjockar till sig lite. Nej, det gjorde det inte.


Vill tipsa om en fantastisk radiokanal jag hittade på Mobile Radio LIVE -181.FM 90s alternetiv (USA) BARA bra musik hela tiden! Underbart!!


Nej, nu ska jag ta tag i det här bakandet innan det är dags för soppa och pannkakslagning -det är ju torsdag! (Vaddå traditionstrogen?!)

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards