bakmakerskan

Alla inlägg under juni 2012

Av frida - 25 juni 2012 21:29

Jaha, så har vi firat mid-sommar. Det betyder att nu är vi på väg mot mörkare tider, vilket startade redan midsommardagen med mulet och trist väder, och det har bara gått utför sen dess. Idag har det regnat heeeeela dagen, hur upplyftande är det? Jag har till och med försökt sätta sprätt på min sambos skattepengar på en resa till varmare breddgrader, men jag hittade inget kul, så jag gav upp.... Phu...höst depressionerna kommer tidigt i år!

Nej då. Snart fyller småknoddarna år, och det börjar bli hög tid att börja baka igen. Minstingen som fyller ett, ska istället för tårta få en massa olika cupcakes i roliga former och smaker. Tre-åringens tårta är jag inte riktigt på det klara med än. Jag måste höra med honom vad han tycker om. Godis, kommer det nog finnas på den i alla fall. Och/eller i, eller vad jag ska hitta på.... Tur att jag har fyra dagar mellan födelsedagarna så att jag hinner komma på något!    (jag vet inte riktigt vad den där smilyn vill ha sagt, men jag orkade inte leta efter någon bättre...)


Dagarna innan midsommarafton bakade jag en tårta på mjuk mandelbotten, med jordgubbsmousse, maräng och vit chokladmousse toppad med färska jordgubbar. Söt så det förslår, men ändå ljuvligt god. Mitt tips är att halvera jordgubbsmoussen, ifall man inte verkligen, verkligen älskar det, den blir lätt lite övermäktig annars. Och det är lite knepigt att få plats med hela tårtan i EN springform, tyvärr går det inte att använda två, för att sedan lägga ihop dem, för marängbotten är alldeles för mjuk för att flyttas runt på. Jag "förhöjde" min springform med aluminiumfolie runt om, och en tight gummisnodd som höll hela härligheten på plats. Funkade bra!

 

Jahaja, ungefär så här såg jag ut på kvällskvisten midsommarafton efter ett par omgångar kubb, ett par glas rosé och några snaps!


RECEPT: Midsommartårta i flera lager


Recept Mandelbotten

300 g mandelmassa
2 ägg


1. Riv mandelmassan och rör ner äggen

2. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.

3. Grädda i ca 20 minuter 175°.4. Låt svalna

Recept Jordgubbsmousse

5 st gelatinblad

500 gr jordgubbar

3 st äggulor

2 dl florsocker

6 dl vispgrädde


1. Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.
2. Mixa jordgubbarna till en slät puré.
3. Vispa äggulor och florsocker fluffigt. Vispa grädden lös för sig.
4. Värm 1/2 dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen,
lägg i dem och smält dem på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten
av jordgubbspurén. 5. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan
grädden.
6. Häll smeten i en form med löstagbar kant. Ställ formen i frysen minst
fyra timmar.


Recept Marängbotten

3 äggvitor

1 1/2 dl strösocker

1 droppe ättika.


1. Vispa vitorna till ett hårt skum

2. häll i sockret lite i taget och ättikan

3. Häll i en rund form med avtagbar botten. ( jag la bakplåtspapper i botten.

4. Grädda i nedre delen av ugnen 100 grader i 1 1/2 timme.

5. Låt svalna.


Recept vit chokladmousse

3 dl vispgrädde

200 gr vit choklad

2 st äggulor

1. Vispa grädden

2. Smält den vita chokladen över vattenbad.

3. Vispa upp äggulorna och tillsätt den smälta chokladen lite i taget.

4. Rör ner lite av grädden, blanda sedan med resten av grädden.

5. Bred vita chokladmoussen på marängbottnen.
Vid servering lägg marängen och den vita moussen på jordgubbsmoussen. Garnera med färska jordgubbar!

 


Av frida - 16 juni 2012 14:55

Det är härligt med sommar, när frukten är billig så att man kan äta massor, massor! Så här brukar vår "mellis" se ut. Just nu är det så lagom härligt. Kallt, blåsigt och regnet faller ner. Var är min sommar!?!

Ikväll vankas "tjejmys". Det ska bli så skönt att få komma iväg och höra lite om andras liv, man blir så jäkla trött på sitt eget emellanåt, speciellt om man inte hinner med andras... Sen har i alla fall jag räknat med sovmorgon i morgon, men jag vet inte vad resten av familjen tänker om det. Jag håller mina tummar och ber en stillsam bön! ;0) 

Av frida - 15 juni 2012 11:24

Det var länge sen, men igår blev det bakdax igen. Mest som en akut grej, då jag lämnat bort tonårssonen till kompisar, utan en tanke på att han lätt kan äta folk ur huset nu för tiden. Kakorna fick på nåt sätt bli en liten ursäkt, ifall det nu blev några kvar till resten av familjen när de kom hem...

Chocolat chip cookies, utan nötter (jag visste inte ifall någon var allergisk) men med krossade polkagrisar och mörk- och ljus choklad. Gudomligt gott! Jag är lite för feg att blanda i nya saker i recept, jag måste skärpa till mig!

       

Idag ska jag in till staden och försöka hitta en bra födelsedagspresent till en vuxen kvinna i sina bästa år (dvs lika gammal som jag !). Det är inte så jäkla lätt. Jag har absolut inga ideér...

För övrigt händer inte mycket. Jag skrapar färg från vårat staket. Nu måste jag lobba för att få måla det rött. Det har varit brunt, precis som våra två grannar brevids staket är, men det känns så dumt att ha ett röd/vitt hus, ett röd/blått garage och sen ett BRUNT staket! Men det kommer se ganska lustigt ut med brun-röd-brun-vit-staketlänga... Äh, då får väl grannarna måla om sina staket, eller hus, eller garage! :)

Jag kan komma med ett litet middagstips: Risotto med kryddig korv. Gott och enkelt! Jag skivar upp lite hot dogs också ifall ungarna inte vill ha stark korv. Fast nu köpte jag lite medelstarka som kanske funkar. Och sen i med skivad purjo, majskorn, coctailtomater -whatever! Gott, gott, gott!




Av frida - 5 juni 2012 15:28

Äntligen en gnutta soooooool! Efterlängtat. Inte bara av mig utan även av myggen. Vad hände med de där väluppfostrade myggen som fanns när man var liten, som hade förstånd att bara attackera i skuggan? De här jäklarna går ju på vart man än är, det är ingen ordning på dagens ungdomar, de saknar respekt!

Sen tror jag att jag har missförstått det här med myggmedel, jag har ju alltid trott att man hade på sig det för att myggen skulle hålla sig borta, men efter att jag sprayade på det idag, kom istället dubbelt så många mygg och käkade på mig. Är det jag eller dem som missuppfattat det hela? I fall det är dem, kan någon förklara det för dem, tack?


Jag gjorde ett tappert försök att rensa ogräs i vårt lilla potatisland, det gick sisådär. Till slut var det lillknodden som satt med ute i vagnen under myggnät, som ledsnade. Det är ju inge bra när ogräset är högre än potatisblasten...


 

Jag har ju tidigare funderat över Guds skapelse, att han skapade allt på sex dagar, att rabarbern troligen kom till typ dag sex bara för att piffa till stället, ogräset måste ju också kommit till då, för det gör ju ABSOLUT ingen nytta alls! Vilket djur käkar ogräs? Jag har då aldrig hört: "Åhhhh, nu har rådjuren varit i trädgården! Jäkla djur, de käkade upp ALLT mitt ogräs! Inte en maskros eller nate kvar i hela trädgården!"

Vad ska det betyda? Att Gud är mänsklig och gör misstag?

Av frida - 3 juni 2012 14:09

Känns som om jag har väldigt mycket att göra, men jag vet inte var jag ska börja. Mycket av sakerna är sådana som jag tänker: "det är ingen idé att göra det nu, det hinner blir lika illa snart igen, bäst att vänta lite". Sen har jag grejer som ska göras, men andra saker måste göras först, det kanske inte bara räcker med en sak som ska göras innan, utan flera, flera saker som måste ske i rätt steg, och har man då fastnat på ett steg, så kommer jag inte vidare. Så klart så finns det ju sådana saker som är så obota tråkiga så jag inte vill göra det för den skull, eller saker som ska göras -när vädret är bättre. Så det hela slutar med att jag sitter här och bloggar och funderar på att ta en liten siesta istället.

Siesta får det bli!

Av frida - 1 juni 2012 19:34

Dagens lunch. Fuskar lite med färdiga köttbullar. Sallad. Tomat. Stekt ägg. Kräftröra. Det var gott. Äppelkakan jag bakade och åt på eftermiddagen med vaniljsås var också god.

Jag tycker det här med LCHF är lite läskigt. Kör man GI känns det som om man kan fuska lite, men gör man det med det här så känns det som om man snabbt kommer bli en liten boll, med allt extra smör och fett. Dyrt blir det också, ifall alla i familjen ska bli mätta. Potatis, pasta och ris fyller ju magen riktigt bra, kött och fisk och grönsaker är inte riktigt lika billigt, eller mättande. Nä, det här är inget för mig...

  
Av frida - 1 juni 2012 19:25

Nämän, vad hände med sommaren? Skitväder hela veckan, det gör ju ingen människa glad.

Jag följer en fantastisk blogg (http://jennydfoto.wordpress.com/ ), av en fantastisk fotograf, och var nyss in och kika lite på hennes fantastiska höst bilder. Nu längtar jag till hösten! Fast mest efterlängtad blir den ifall man först går igenom en riktigt het och torr sommar, så att man längtar efter att få andas frisk, sval luft när vi börjar närma oss mitten på september.

Där här med att fotografera, det är synd att man är så dålig på att ta med sig kameran när man går ut, och bara fota. Eller ge sig ut på små fotoexpiditioner. Jag ska nog börja med det. Synd att jag inte kan fota medan jag springer. "Effektivitet" är mitt mellannamn...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards