bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Jag känner mig som kalvsylta

Av frida - 12 januari 2012 15:54

Phu vilken dag! Det hela började redan i natt när mellanpojken kom på att han behövde kissa och någon var absolut tvungen att gå med honom. Jag hade precis lyckats somna om efter amning nr....?.. och min sambo hade precis somnat, klockan var 04:03. Vi försov oss på morgonen, inte mycket men tillräckligt för att vi skulle bli sena till dagis. Sen iväg till svärmor för att slipa en köpmanadisk som de ska måla om åt oss. Där blev min lilla andningspaus, det tackar jag för! Jag kokade en kastrull med blomkål till lunch på deras vedspis. Åh, det FINNS inget mysigare än en knastrande vedspis! Om jag nån gång ska flytta till ett annat hus, så är kravet att det finnas vedspis! Sen svischade vi vidare till Coop, det var inte så mycket som skulle inhandlas, bara det mest nödvändigaste inför helgen, så det gick undan, lillgossen började bli hungrig och var jättetrött. Dessutom satt han i en "vanlig" kundvagn, vi brukar använda bäbisvagnarna annars, problemet är att han inte kan sitta själv, så jag måste hålla i honom. Tur att han är tålig, kan jag säga, det blev svårt vid lösgodiset att både fylla påsen och hålla i honom. (Nix, inget godis till mig!) Jag började bli lite stressad, för mellangossen skulle snart hämtas från dagis.

"Köp medges ej" , jävlakortjävel! Jag hade ju fört över 1000 spänn i måndags, handlade mat för 600 nånting i tisdags, té 24 kr i går, det borde alltså finnas nästan 400 kr kvar, jag behövde bara 238 svenska riksdaler! "Tack och lov att det finns appar" tänkte jag och började logga in på min bank via mobilen. "ERROR". Inget nätverk. Men va fa... Telefonjä--el! Eller om det är mig det är fel på som inte har knappat in rätt inställningar, men det känns bättre om jag kan få skälla lite på 3 eller Sony Ericsson. Jag får väl ringa min sambo och hoppas att han har några slantar att föra över till mig. Det hade han, men ingen dosa så att han kunde föra över till mitt konto. Åhhhh! Lillpojken skrek, kassörskan försökte muntra upp honom, en annan kassörska kom med en liten Muminbok för att få honom glad, personalen på Coop här där jag bor är FANTASTISK! De vet vad service är! Själv hade jag vid det här laget börjat bli bra svettig på ryggen. Vad tusan gör jag nu då? Det som nästan är värst är att jag varit med om detta en gång tidigare (i samma affär), dock utan barn, det var innan "app-åldern", då fick jag åka till min mammas jobb och låna pengar av henne. Nu hade jag inte tid med det. Jag ringde min sambo igen, han kunde väl logga in på min bank och kolla hur mycket cash som fanns, så fick jag väl lov att plocka bort de varor jag inte hade råd med. Snäll som han är så gör han det, typ 50 spänn saknas, men han har kommit på en annan lösning. Vi har ett gemensamt konto som han kunde föra över pengar till, och sen gå in på min banksida och föra över pengar från det gemensamma till mitt kortkonto. Krångel. Men till slut funkade det i alla fall! Vilket var tur, för vid det här laget var både jag och sonen helt svimmfärdiga. Hua.

Slarvsylta kände jag mig som. Och nu ska jag gå och laga till kalvsylta. Äckligt, resten av familjen får pasta med bacon- och mozzarellasås, orättvist. Det är ett nytt recept så jag vet ju faktiskt inte än om det är nån höjdare...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards