bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Snöskottning är bra för en arm rygg

Av frida - 15 februari 2012 13:16

Känns motivet igen? Japp, samma skogsstig som jag fotograferade i panorama tidigare, men nu ett halvär senare då det hux flux har dimpt ner en massa snö. Så dags nu?

Jag och lillknodden har precis sovit middag, eller han sover fortfarande, jag får nöja mig med en powernapp på femton minuter men huvudvärken tycks ha släppt lite grand. Vi har en jäkla skitsäng. Jag har sagt redan från början att jag får ont i ryggen av den, den är alldeles för mjuk. Sen brukar jag svettas som en tok i den, men jag vet inte om jag kan beskylla madrasserna för det. Nej, jag håller inte på med någon fysisk aktivitet i sängen med min sambo som gör att jag svettas -jag sover! För ett par månader sedan kom även min sambo på att han får ont i ryggen av vår säng, och med sina olika sömnproblem, så har han fått tagit min gamla säng, som nu är gästsäng, och jag är riktigt avis på honom... Ryggen mår inte bättre av att man blir inkilad mellan två små barn som vill ligga så nära så att jag knappt kan andas. Men det har ju också sin charm, en charm som kommer försvinna inom ett par år så det är bara att gilla läget!

Jag håller på att baka chokladmaränger. Jag har aldrig lyckats med maränger, så jag har inte så stora förhoppningar. På lördag åker min sambo och glor på hockey, så jag och alla mina pojkar ska ha myskväll framför melodofestivalen, och då ska det bli marängswisch!

Än har jag inte gett upp mitt surdegsbakande, så jag försöker mig på en omgång till. Jag har hittat ett annat recept på surdeg som jag tänker prova vid tillfälle, med honung, det låter ju gott!

   

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards