bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

Kom igen, va lite seg då!

Av frida - 8 mars 2012 12:14

Jag hade ett gäng äggvitor stående i kylen som jag var tvungen att göra något med, innan de skulle promenera ut av sig själva. Jag tycker att sega maränger är något av det godaste som finns, men mina maränger blir aldrig så där underbart sega. Nu hade Leila ett recept på sega maränger, med smält choklad i smeten. Mmmm, det lät gott, men jösses så omständigt det var! Man skulle vispa ägg och socker över vattenbad tills smeten blev 65 grader, då skulle man fortsätta vispa, man fick absolut inte sluta för då skulle smeten sjunka ihop, tills smeten var rumstempererad igen. Det vill säga, man vispade i en evighet! Ska man promt göra maränger efter Leilas recept rekommenderar jag hörselkåpor! Än jäkligare är att de inte blev sega. Jag viste ju inte hur stora jag skulle klicka ut dem, så jag gjorde dem ganska små, kanske för små då... Goda visst, men sega -nej!

Jag vet att jag har läst någonstanns hur man ska bära sig åt för att få sega maränger, det var inte alls så där omständigt med vispning i vattenbad, men jag minns inte vad det var, och jag vet inte vart jag läste det någonstanns! Jag får fortsätta mitt sökande.


Nu ska jag kolla statusen på våran säng. Det är något märkligt med min 2,5 åring som sover utan blöja på natten. I sin säng sover han bra, länge och torrt, men så smyger han in och lägger sig i våran säng, och då genast ska det kissas! Åhhh, vad underbart det inte är att behöva kliva upp halv fem på morgonen för att duscha av en trött unge, leta reda på en ny pyjamas och krångla på honom den, och då vaknar givetvis den andra ungen som ligger i samma säng, och tycker allt är pest och pina när man i mörkret försöker känna efter hur stor skada som är skedd. Jag har ju varit så duktig att jag lagt plast under bäddmadrassen (det lilla som är kvar av den eftar att vi "skalar av" lager efter lager. Nu är det endast en tunn vadd-madrass) men vad hjälper det när den hade knöglats ihop till en liten hög någonstanns i mitten av sängen, och min son har knöglat ihop sig själv till en liten hög för att få plats längst upp i ena hörnet av sängen?! Phu... "snart är han tjugo, snart är han tjugo, snart är han tjugo"...

   

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards