bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 11 mars 2012

Sömnig men solig (och lite snorig) söndag

Av frida - 11 mars 2012 10:09

I går var jag på trädgårdsmässa med mor och syster. Mest var det heminredningsutställare, loppisar med mycket fina grejer. Det kallas kanske inte loppis när sakerna kostar hutlöst mycket.


I närheten av där jag växt upp, där mina föräldrar bor, fanns en bondauktion, som höll auktion varje söndag. Det var urkul att följa med pappa dit på söndamornarna, framför allt fina söndagar på sommaren då auktionen började utomhus. På vintern var man inne och då stank hela lokalen av spritångor och andra otrevliga lukter från de andra besökarna. Men jag har gjort många fynd där. Man ropade in fyndlådor för en femma eller tia, oftast hade man ingen anning vad som fanns i lådan, ibland visste man att det kanske fanns en leksak eller fin mugg, som man ville ha i lådan. Det var så spännande att leta igenom lådan och se vad man hade fått! Mycket i mitt hem kommer från Jädra auktion, allt från champangeglas till fina linneskåp som jag ropat in för 50 spänn. En grön glas fågel också, som en vän lurat i mig att "det där är nog Muranoglas, det brukar vara såna där fåglar". Det vill jag gärna tro på, men i ärlighetens namn så har jag inte hittat någon fågel som ser ut som min, då jag tittat på bilder på Muranogrejer, men jag vill gärna tro...

Men igår dog lite av mig, då min mamma berättade att de inte längre hade auktioner där. Inte för att jag har varit där på säkert fem år, men det har känts tryggt att veta att det fanns där, men nu gör det inte det! Bondauktioner växer inte på träd, nu är det bara polisens auktioner som finns att åka till, och hur kul är det!? Loppisar finns ju i varenda magasin på landet, men jag vill ju ha spänningen med att ropa in saker, att bjuda så lågt som möjligt, eller buda över någon annan och på några millisekunder avgöra om jag ska buda vidare eller lägga mig. Ni som spelar poker vet vad jag talar om för tjusning, auktioner ger samma "rusch"!


I dag ska vi på 1-års kalas! Tack och lov för "Presentlådan". Det är en stor banankartong fylld med leksaker jag köpt på mig vid reor och så, som jag tänkt mina barn ska få när de fyller år, men så har jag glömt bort det, så nu finns de kvar till när andra barn fyller år. Jag uppdaterade den för ett par månader sedan, det fanns VHS-filmer som inte kändes som någon större mening med att ha kvar, även om de var nya, för vem har VHS-bandspelare idag? Nu hittade jag sago-kassetteband, och vem har bandspelare? Jag hade en fin Mamma Mu bok som jag tycker passar en ettåring, så till vida att han gillar böcker? Sen har jag haft en bil som man trycker på gubben (som sitter i bilen) så åker bilen iväg, liggandes i min garderob. Jag hade köpt den till min minsta, men han har ju faktiskt redan en som han ärvt av sin bror, så jag tror att Arvid kommer uppskatta den här mer. Om inte han också redan har en. För den går inte att byta. Förpackningen är borta, och kvittot (om de hade funnits något) har gått ur tiden för länge sedan... Ja, ja, blir det inte bra, så kan han ju ge tillbaka den när min minsting fyller ett!  

Jag är så snurrig, så jag måste ta reda på när vi ska dit. Det var nåt med 14, men om det var 12-14 eller 14-16, typ, minns jag inte. Vi får helt enkelt gå dit vid 14! Bäst att hoppa in i duschen då! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards