bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 5 april 2012

Skär-torsdag

Av frida - 5 april 2012 14:25

Jag har nyss kommit in efter att ha varit ute och hängt tvätt. Underbara torkväder! I annat fall är det rätt trist ute, blåsigt liksom...

Jag hörde fåglarna kvittra då de flög över åkern, då kom jag på att snart är det svalor som skriker och schvissar omkring där ute i sommarvärmen. Snart, snart...

Fy vale för att bo i ett land som inte har de olika årstidsskiftningarna, som inte har flyttfåglar och djur som går i dvala, var tråkigt det måste vara! Inget att längta till. Det skulle vara om jag blev döv och tappade luktförmågan och i värsta fall även synen, då hade jag nog valt att bo i ett konstant varmt land! Men tills dess vill jag använda mina sinnen till max!

Till exempel genom att baka! Jag håller på att förbereder för att göra citronmacrons i morgon, jag ska testa ett nytt, lite mer invecklat recept. Mest invecklat är det för att det står i gram i ingredienslistan, och jag har ingen våg. Jag får helt enkelt höfta lite... Eller vet någ hur många ägg 120g äggvita är?

Nu ska jag göra rödbetscupcakes!

Jag har "drömmt" om rödbetskaka (man bakar den i långpanna, men glasyr på) i över en vecka, och så av en slump bjöd min mamma på det då hon fyllde år i lördags. Och då kom jag på att det måste bli jättegott att göra muffins på samma smet, och göra en syrlig philadelphiatopping till. Det återstår att se...

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards