bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 16 april 2012

Snart däckar jag på soffan!

Av frida - 16 april 2012 13:42

Åh, det är så typiskt! Varför ska man vara toktrött när det för en gångs skull är fint..nä underbart, väder ute och så bara orkar jag inte gå ut! :(

Jag låg och drog mig i min systers bäddsoffa igår tills klockan var halvtolv -bara för att jag kunde! Jag hade varit på tjejmiddag i lördags kväll, så om sanningen ska fram så var jag tvungen att ligga ner tills mitt balanssinne hade hittat hem igen...

Men så var jag ju inte trött igår kväll istället då. Jag vägrade titta på ishockeyn, så jag myste ner mig i sovrummet framför teven, först "Gossip girl" och sen finalen av "Top model Sverige" som jag hade missat. Sen hoppade jag in i "Due Date", en film med Robert Downey Jr (jag tycker han är trevlig att titta på) som jag sett bitvis av tidigare. Det blev bara bitvis igår kväll med, för det var precis när det var nattningsdags. Snart har jag sett hela filmen! Sen låg jag och zappade igenom alla kanaler vi har, vi har ju en himla massa som jag aldrig tittar på. Jag landade till slut på TCM, som jag tycker är en bra kanal, men som jag ändå glömmer bort att vi har. De började precis visa "Purpurfärgen", det var ett tag sen jag såg den och den är bra. Men inte så bra som jag minndes den tyvärr. Men absolut sevärd! Fast står valet mellan den och "Stekta gröna tomater" så skulle jag föredra den sista!

En film som jag sökt efter som jag hade velat se om är "På väg med miss Daisy", men jag hittar den ingenstans! Tips mottages!

I förmiddags knallade vi iväg till Kyrkis, det var inte så många barn där, tack och lov, annars hade jag nog legat däckad här hemma. Tänk att små barn kan suga musten ur en så totalt, bara genom att finnas i närheten! Andras barn kräver ju inte av mig att jag ska sysselsätta dem eller så, men ändå blir man alldeles matt. Med andra ord, jag ska inte jobba på dagis! Men det visste jag redan...

Det där med dagis ja, min son, snart tre år, har börjat rätta mig när jag säger dagis "Förskola hete de!" Ja ja...

Han ville ha pannkaka till lunch idag, och det passade mig bra. Jag har hittat ett recept på LCHF-pannkakor som jag ville testa, och dessutom hade jag mandelmjöl till övers. Vet nån föresten om det finns färdig mandelmjöl att köpa?

Resultatet då? Tja...det smakar som tunna saffranspankakor utan saffran. Saftiga, lite minder elastiska. De smakar inte illa, men jag kommer nog fortsätta med mina helt vanliga vetemjölspannkakor!

 

Ifall nån vill testa så har ni receptet här:


INGREDIENSER ca 10 pannkakor

4 ägg

3 dl mandelmjöl

1,5 dl mjölk

0,5 krm salt

1 tsk bakpulver

30 g smör


Vispa ihop allt förutom smöret

Smält 25 g smör i stekpannan, häll det i smeten medan du vispar

Sänk stekpannan till medelvärme, lägg i en klick smör och häll i lagom mycket smet 

Stek pannkakan ca 2-3 min på vardera sida, vänd dem försiktigt!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards