bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 10 maj 2012

Klagosång

Av frida - 10 maj 2012 14:45

Jag tror jag bor i en kommun som saknar pressfrihet. Mitt internet kommer vi en kabel av ett av kommunens största leverantörer, jag misstänker spionage... Jag hade precis skrivit klart, då min dator plötsligt fick för sig att starta om.

Ungefär detta hade jag skrivit:

Kommunens badhus borde rivas! Det är i allafall en skitkommun jag bor i, eller det är på väg att bli en riktig håla.

Jag anklagar de bittra och missunsamma politiker som fattar besluten i kommunen. Jag vet inte, men jag har en teori om att det är ett gäng 60-70 åriga gubbar och gummor som precis kommit på att deras liv snart är över, och är missnöjda med det.

Så därför sålde de Stadhotellet, stadens uteställe nummer 1 (det tog tio år, då huset stod och förföll och det var bara att jämna det med marken till slut), kastade ut nästa nattklubb, som var det nya innestället, för att ge plats åt något kulturcentrum, som i slutändan iallafall blev för dyrt för att genomföra. Nattklubbsägaren var väldigt suspekt, så han skulle kanske åkt ut i alla fall, men då hade det säkert funnits andra som velat ta över.

Och nu är det badhusets tur att "blötas och nötas" i politikens köttkvarn. Säljas eller rustas i kommunens regi? Och innan beslut har fattats kommer inget underhåll att ske. Jag vet inte, men nåt år har hunnit passera och badhuset förfaller. Det är mögligt, ruttet, smutsigt och luktar illa. Det är möjligt att det bara är smutsigt, smutsigt, smutsigt och luktar illa, äckligt är det i alla fall. "Men åk inte dit då", kan ni ju tycka. Sant.

Men för tre-fyra år sedan byggdes det en jättefin, varm rehabbassäng. När mellansonen var liten åkte vi ofta dit och badade, utan att vare sig personal eller andra nyttjare av bassängen sa något. Ofta var bassängen tom och personalen verkade tycka att det var bättre att den användes än att den bara stod där.

Länge, länge har jag planerat att fara dit med min lilla bebis. Nu har han hunnit bli 10-månader och jag tyckte att det var hög tid, så jag hörde mig för med dagis ifall jag fick lämna den äldre sonen en timme tidigare idag.

Väl där och jag ska betala så säger kvinnan i kassan "Jamen, ni kan bara bada i lilla plaskpoolen, för det är simskola". "Jamen" säger jag "rehab bassängen är ju öppen en halvtimme till, vi ska bara bada en liten stund".

Nähä, barn räknades inte som allmänhet, när det är öppet mellan 7-9 för allmänheten och (/eller?) de som behöver varmbad i medicinskt syfte. Jag kan ju tycka att barn under ett år faller in i kategorin "medicinskt". De förfryser ju ifall man doppar ner dem i de andra, kalla bassängerna. Och att sätta ner honom i plaskpoolen som är två dm djup och försöka ge honom vattenvana är ju ett skämt. Får han en kallsup dör han väl av det, det mesta av vätskan däri är väl kiss!? Jag kan ju flika in här att badhuset var stängt någon månad eller mer för ett år sen eller så, p.g.a legionella.

Nej, som sagt, riv skiten. Kommunen fixar inte att sköta det, det blir för dyrt, och att sälja badhuset skulle betyda att våra skolor inte får simundervisning, för det skulle garanterat bli alldeles för dyrt. Och ifall nya ägare skulle vilja rusta, bygga ut och göra fint, så tro på fan så kommer politikerna sätta käppar i hjulet! Gick det inte bra för dem, ska det inte gå bra för nån annan. Har inte de haft det kul, ska inte andra ha det.

Välkommen till min kommun, där Jantelagen styr!


 
 
Veronika

Veronika

11 maj 2012 13:17

Tittar in och säger Hej!

http://www.veronikas.bloggplatsen.se

frida

11 maj 2012 17:56

Tittade tillbaks, och säger Hej! ;0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards