bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Skåda min skapelse!

Av frida - 23 maj 2012 11:18

 

Att skapa min egen rabarbersaft har fört mig närmare Gud. Eller ifall närmare min förståelse för Gud. Han skapade människan och allt på Jorden på sex dagar. Jag skapade saft (av rabarber och citroner som han skapade nån av de där dagarna, troligen dag fem eller sex, för de känns inte så livsviktiga, det var nog mest för att "piffa" till Jorden lite...) på lite drygt två dagar!

Jag undrar ifall Gud är lika förbryllad över att hans skapelse inte längre får plats på Jorden, som jag är över att min skapelse inte får plats i mina flaskor?

  

 

 
 
Susanne Bäck

Susanne Bäck

23 maj 2012 11:32

Hej, hittade hit av en slump :-)
Vad läskande din saft ser ut, själv har jag en massa rabarber i trädgården men tyvärr blir det en eller anna paj innan det är dags att slänga allt på komposten. Saft har jag aldrig funderat på att man kan göra.
Har du ett bra recept att delge så kanske jag skall ta mig an rabarberna nu innan dom blir för stora.
Mina "knölar" ger ifrån sig fantastiskt mycket rabarber...
Ha en underbar dag!

http://sticklust.bloggplatsen.se

frida

23 maj 2012 22:09

Hej Susanne, kul att du tittar och säger "hej"!
Mitt saftrecept är superenkelt:
3 kg skivad rabarber
4 st rengjorda, skivade cironer
5 l. vatten som kokas och sedan kyler ner
50 g vinsyra
4 kg strösocker (ca, smaka så att du tycker det blir bra)

Varva rabarber och citron i hink eller dyligt.
Häll över det avsvalnade vattnet och låt stå svalt i 2 dygn. Sila. Rör i vinsyra och socker och rör tills sockret lösts upp, tappa upp i flaskor, det blir ca 4-6 liter konc. saft. Ha du möjlighet så förvara dem gärna i kyl eller jordkällare, mörkt och svalt. Det kan/kommer bildas ett grumligt lager på botten, mot slutet av flaskan får man hälla försiktigt så att det inte kommer med. Det är nog inte farligt, men det ser inte så kul ut.
Saften är ljuvligt uppfriskande varma sommardagar! Man kan även hälla upp i plastflaskor och frysa saften.

Lycka till!

 
Ingen bild

Åsa

23 maj 2012 16:09

Smaskens! Du är bakverkens, och förståsn saftens gudinna! ;)

frida

23 maj 2012 22:10

Haha, tack! Mina bakverk tycks allt som ofta gå i baklås, men rabarbersaft är min grej!! :)

 
Susanne Bäck

Susanne Bäck

11 juni 2012 14:03

Hej,
Nu har jag gjort två omgångar av din saft. Den blev helt fantastisk god! Tack för tipset, nu lär inga rabarber hamna i komposten någon mer.
Trevlig sommar!

http://sticklust.bloggplatsen.se

frida

11 juni 2012 21:22

Åh, vad roigt att du gillade receptet! Jag tycker det är så fantastiskt enkelt och underbart gott!!
En trevlig sommar till dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards