bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 25 juni 2012

Mörkret kryper över en...

Av frida - 25 juni 2012 21:29

Jaha, så har vi firat mid-sommar. Det betyder att nu är vi på väg mot mörkare tider, vilket startade redan midsommardagen med mulet och trist väder, och det har bara gått utför sen dess. Idag har det regnat heeeeela dagen, hur upplyftande är det? Jag har till och med försökt sätta sprätt på min sambos skattepengar på en resa till varmare breddgrader, men jag hittade inget kul, så jag gav upp.... Phu...höst depressionerna kommer tidigt i år!

Nej då. Snart fyller småknoddarna år, och det börjar bli hög tid att börja baka igen. Minstingen som fyller ett, ska istället för tårta få en massa olika cupcakes i roliga former och smaker. Tre-åringens tårta är jag inte riktigt på det klara med än. Jag måste höra med honom vad han tycker om. Godis, kommer det nog finnas på den i alla fall. Och/eller i, eller vad jag ska hitta på.... Tur att jag har fyra dagar mellan födelsedagarna så att jag hinner komma på något!    (jag vet inte riktigt vad den där smilyn vill ha sagt, men jag orkade inte leta efter någon bättre...)


Dagarna innan midsommarafton bakade jag en tårta på mjuk mandelbotten, med jordgubbsmousse, maräng och vit chokladmousse toppad med färska jordgubbar. Söt så det förslår, men ändå ljuvligt god. Mitt tips är att halvera jordgubbsmoussen, ifall man inte verkligen, verkligen älskar det, den blir lätt lite övermäktig annars. Och det är lite knepigt att få plats med hela tårtan i EN springform, tyvärr går det inte att använda två, för att sedan lägga ihop dem, för marängbotten är alldeles för mjuk för att flyttas runt på. Jag "förhöjde" min springform med aluminiumfolie runt om, och en tight gummisnodd som höll hela härligheten på plats. Funkade bra!

 

Jahaja, ungefär så här såg jag ut på kvällskvisten midsommarafton efter ett par omgångar kubb, ett par glas rosé och några snaps!


RECEPT: Midsommartårta i flera lager


Recept Mandelbotten

300 g mandelmassa
2 ägg


1. Riv mandelmassan och rör ner äggen

2. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.

3. Grädda i ca 20 minuter 175°.4. Låt svalna

Recept Jordgubbsmousse

5 st gelatinblad

500 gr jordgubbar

3 st äggulor

2 dl florsocker

6 dl vispgrädde


1. Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten.
2. Mixa jordgubbarna till en slät puré.
3. Vispa äggulor och florsocker fluffigt. Vispa grädden lös för sig.
4. Värm 1/2 dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen,
lägg i dem och smält dem på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten
av jordgubbspurén. 5. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan
grädden.
6. Häll smeten i en form med löstagbar kant. Ställ formen i frysen minst
fyra timmar.


Recept Marängbotten

3 äggvitor

1 1/2 dl strösocker

1 droppe ättika.


1. Vispa vitorna till ett hårt skum

2. häll i sockret lite i taget och ättikan

3. Häll i en rund form med avtagbar botten. ( jag la bakplåtspapper i botten.

4. Grädda i nedre delen av ugnen 100 grader i 1 1/2 timme.

5. Låt svalna.


Recept vit chokladmousse

3 dl vispgrädde

200 gr vit choklad

2 st äggulor

1. Vispa grädden

2. Smält den vita chokladen över vattenbad.

3. Vispa upp äggulorna och tillsätt den smälta chokladen lite i taget.

4. Rör ner lite av grädden, blanda sedan med resten av grädden.

5. Bred vita chokladmoussen på marängbottnen.
Vid servering lägg marängen och den vita moussen på jordgubbsmoussen. Garnera med färska jordgubbar!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards