bakmakerskan

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

Dont worry, be happy -horny and grateful!

Av frida - 25 september 2012 21:30

Jag sitter och letar schysta matematiska formler att plugga på inför Högskoleprovet. Det där med matten skrämmer mig en aning. Passar på att äta upp den sista tiramisun ifrån helgen. Jag testade att göra egen tiramisu. Det finns ju oändligt många recept på det där, jag plockade godbitarna och lade till en egen liten tvist.


TIRAMISU MED EN TVIST 8 portions glas

Ingredienser:

4 äggulor

5 msk strösocker

500 g mascarponeost

2 äggvitor

ca 12 st Savoiardikex (Ladyfingers)

ca 2 dl starkt, kallt kaffe

Någon god likör eller liknande, mängd efter smak. Jag tog Cointreau, ca 2-3 msk

Kakao till garnering


Ananaskompott:

1 färsk ananas

2 dl brun farin

pressad juice av ½ citron

ca ½-1 tsk ingefära


Ta bort allt hårt från ananasens fruktkött. Hacka i mindre bitar. Koka ihop ananasen med sockret och ingefäran och citronen till en kompott. Låt svalna.

Vispa äggulor och 3 msk socker så att det blir ljust och luftigt. Blanda ned mascaponeosten, och vispa, förslagsvis med elvisp, så att det blir slätt.

Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt 2 msk socker och vispa till en slät marängsmet.

Vänd försiktigt ihop mascaponesmeten med marängsmeten med hjälp av en slickepott.

Bryt kexen till småbitar och lägg i botten i glas eller små portionsskålar.

Pensla kexen med kaffet, så att det blir blött överallt. Klicka över lite smet. Fördela ananaskompotten i glasen/skålarna. Lägg på ytterligare ett lager kex, men utan att pensla med kaffe. Blanda i likören i resterande smet, och fördela det i glasen/skålarna.

Pudra över lite kakao.

Låt stå i kylen i minst en timme, gärna över natten!


Smaskigt!



Jag såg nu när jag skulle skriva av receptet från min ena källa (ett receptblad jag hittade i en affär) att receptet på en mer traditionell tiramisu stod på baksidan. Det såg jag inte i helgen, då jag gärna velat gjort en mer klassisk, eftersom det var första gången, men det gick ju bra med den här med. Den här går att göra mer barnvänlig, ifall man tar bort kaffet, man kan byta ut det mot juice, eller stark apelsinsaft, och skippar spriten i slutet...


Nu när jag har börjat jobba lite igen, har jag, som så många andra, börjat fundera på livspusslet. Hur 17 får man ihop det här med att jobba, hämta och lämna barn, laga mat, få barn i säng, gärna tvättade och fräscha åtminstonde EN gång per vecka, och så ska man tvätta, städa, vara med på föräldramöten kors och tvärs, och dessutom ska man vara "glad, kåt och tacksam" mot sin sambo också!! Det gick an med ett barn, även om jag var 100% ensamstående med honom (vilket inte alltid är en nackdel, man slipper vara så förbannat "glad, kåt och tacksam" då... ;0)  ) men hur sjuttan bär man sig åt nu med tre? Och hur gör de som har fem, 8 eller 10 barn? Och hur fasiken orkar de ensamstående föräldrar som har fler barn? Och de tappra människor som fixar livet med flera barn, och är 100% ensamstående?! En stor, STOR tanke går till dem!

Jag är övertygad om att det är inte jobben (i sig) som gör människor stressade och får folk att "gå in i väggen", det är allt runt omkring. Alla "måsten". Vi måste (haha!!) nog börja anamma min sambos livsfilosofi lite mer: "Det finns inga måsten". En fin tanke, tycker jag, men jag har inte riktigt köpt den idén än, men jag närmar mig med små, små steg...


 
 
Jenny

Jenny

25 september 2012 22:58

Håller med dig, visst är det ett pyssel att hinna med allt. Gillar din sambos tanke; det finns inga måsten. Ska tänka så när jag är som mest stressad. Lycka till med pluggandet.

http://Www.jennydfoto.wordpress.com

frida

4 oktober 2012 15:30

Jajustja, det där pluggande ja.... :S
Tack...

 
Ingen bild

Åsa

4 oktober 2012 16:00

Vad roligt att du har tagit upp studierna :0) och du har helt rätt, detär inte lätt att få ihop livs pusslet. Jag har ex ransonerat bort kåt och att barne(t) ska ha nylagad mat varjedag. Här lagas det mat en gång (sön) i veckan. Så äter vi mikrad matlåda övriga dagar. Åsså är det ju faktiskt att det inte finns några måsten... Förutom att hämta barnen på dagis. ;0) vilket det låter som om din sambo kanske skulle göra ibland också. Kram

frida

5 oktober 2012 08:34

Nja...än har jag ju inte tagit upp studierna, men jag har valt att hålla alla dörrar och fönster öppna... Det där med matlådor kanske inte är så tokigt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frida - 5 juni 2023 21:07


Det är typ fem år och en månad sen sist jag skrev. Mycket har hänt sen sist, bakning händer inte så ofta... ? Jag har inte ens en köksassistent eller annat bakverktyg längre, utan ska det bakas blir det med hjälp av mixerstav! Funkar förvånansvä...

Av frida - 4 maj 2018 18:34


Det är typ ett år och 41 dag sedan senaste blogginlägget. Nej, börja inte kontrollräkna nu! Have some mercy with me, det är fredag eftermiddag, jag har jobbat hela dagen och har ännu inte fått någon kvällsmat.  Men vad ska bakmakerskan skriva om nu...

Av frida - 23 mars 2016 09:41

I dag kastar jag mig ut i det okända. Med skräckblandad förtjusning. Först på dagordningen blir att försöka lokalisera den dator som av misstag, på nåt sätt, fått mina senaste tre års studieanteckningar överförda till sig från mitt usb, som nu är tom...

Av frida - 8 februari 2016 09:01


Vi har nästan tjuvstartat semelperioden. Istället för att baka semelbullar där hälften av bullarna blir liggande i frysen till midsommar, så fick jag ett recept av min kusin på semelkladdkaka. Den ser inte mycket ut för världen, men den var fantadtis...

Av frida - 8 januari 2016 12:54

Jag sitter på biblioteket idag, och tittar ut på snön som ruskar ner i stilla mak. Jodå, jag pluggar lite också. Om en vecka ska rapporten om 6 sidor samt bilagor lämnas in. Jag har långt ifrån läst all litteratur än, jag har inte lyssnat av och tran...

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards