bakmakerskan

Alla inlägg under februari 2012

Av frida - 2 februari 2012 15:20

 

I dag har mellankisen vaknat helt på fel sida, upp och ner tror jag till och med... Hela morgonen tjatade han om godis, han skulle ha gummibjörnar. Sen släppte han det för en stund när vi gick till dagis, men då var allt annat eländigt. Först skulle han inte dit, sen var det fel på buskarna som stod i vägen så han var tvungen att dra lite i grenarna och skälla på dem, sen var det fel att det snöade i ansiktet... Phu. Väl på dagis brukar allt bli bra, så även idag, men jag min dumbom trodde det kunde få hålla i sig, så att jag fick en glad liten pojke med mig hem. Nix, när det var dags att gå hem blev han åter igen den där lilla tjurskallen, och det har hållt i sig. Vi spelade ett par vändor "memmomli" (Memory) och då var allt frid och fröjd, men till och med han tröttnade på att spela efter ett tag. Sur-plutt!

Appropå surpluttar har jag nu äntligen startat mitt surdegsbakande. Jag har blandat ihop själva surdegen som nu ska stå 2-3 dagar och surna till. Det jag inte visste var att den skulle pysa upp så mycket på en gång, efter bara en timme så hade det runnit över bunkkanten, jag måste väl ta hand om det nu...

       

Av frida - 1 februari 2012 18:30

 Kvällsmat. Nu mår jag lite illa och är lätt snurrig. Ett halvt kilo räkor, jag tror att den som skrev dieten menade ett halvt kilor oskalade räkor, jag tog skalade. Fast de är verkligen inte goda, inte ens när jag försökt att piffa till dem med lite olivolja, flingsalt, dill och salt och citronpeppar innan jag kastade in dem i ugnen på grillning. Jag orkade inte allt, katten fick det som blev kvar, men inte ens han orkade äta upp. En baguette och ett glas vin fick jag äta till. Vinet var det första vita vinet jag fick syn på när jag kom in på Bolaget, "Kärlek vid första ögonkastet" tänkte jag, men det var en besvikelse (som de flesta snabba kärleksmöten jag upplevt! ;)   ) Baguetten var god.

I morgon ska jag starta mitt eget surbrödsmakeri. Spännande. Jag har tänkt göra det i två år, men har aldrig kommit till skott (men nu är det skottår ju!! :D). Jag har ännu inte riktigt hajat hur det funkar, men jag får köra efter det gamla hedliga konceptet "learning by doing"!

 
Av frida - 1 februari 2012 11:22

Så dags att komma nu?! Kylan alltså. Jag gillar när det biter i kinderna, och hellre under 10 sträcket, än runt nollan, det är så råkallt och otäckt när det bara är ett par plus/minus-grader. Sitter och bokar Sportlovsutflykten, men jag fastnade på att jag inte vet alla resenärers nationalitet. Det är ju inte omöjligt att vara "smygfinne". Jag hade en klasskompis vars ena förälder var från Kanada, då blev hon "smygkanadensare" fast hon aldrig hade bott där... Det blev jobbigt för henne när vi hade en kursvecka på Fårö som är millitärt område!

Jag tog några rimmfrostbilder efter dagen prommenad, så här ser det ut där jag bor!

     

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards