bakmakerskan

Alla inlägg under april 2012

Av frida - 5 april 2012 14:25

Jag har nyss kommit in efter att ha varit ute och hängt tvätt. Underbara torkväder! I annat fall är det rätt trist ute, blåsigt liksom...

Jag hörde fåglarna kvittra då de flög över åkern, då kom jag på att snart är det svalor som skriker och schvissar omkring där ute i sommarvärmen. Snart, snart...

Fy vale för att bo i ett land som inte har de olika årstidsskiftningarna, som inte har flyttfåglar och djur som går i dvala, var tråkigt det måste vara! Inget att längta till. Det skulle vara om jag blev döv och tappade luktförmågan och i värsta fall även synen, då hade jag nog valt att bo i ett konstant varmt land! Men tills dess vill jag använda mina sinnen till max!

Till exempel genom att baka! Jag håller på att förbereder för att göra citronmacrons i morgon, jag ska testa ett nytt, lite mer invecklat recept. Mest invecklat är det för att det står i gram i ingredienslistan, och jag har ingen våg. Jag får helt enkelt höfta lite... Eller vet någ hur många ägg 120g äggvita är?

Nu ska jag göra rödbetscupcakes!

Jag har "drömmt" om rödbetskaka (man bakar den i långpanna, men glasyr på) i över en vecka, och så av en slump bjöd min mamma på det då hon fyllde år i lördags. Och då kom jag på att det måste bli jättegott att göra muffins på samma smet, och göra en syrlig philadelphiatopping till. Det återstår att se...

 

Av frida - 3 april 2012 17:35

Jag hoppas på att bli "testpilot" för en ny barnmatsburk, 100% tätt! Det är jag redo att sätta på prov, och så får jag en anledning att göra egen puremat till lillknodden! Det är så omständigt att hålla på att spara och skölja ur barnmatsburkar - i glas! Nä, den här burken är i BPA-fri plast, den går att frysa, mikra och köra i diskmaskinen! Jag tänker inte nämna vilket märke, jag är ju inte en av de utvalda, än...  ;0)


I dag har vi varit i grannkommunen och lyssnat på sagor och sjungit sånger på biblioteket. Det var riktat mot 1-3 åringar, det är inte ofta de har den åldersgruppsindelningen. Tyvärr är det på tisdagar då mellansonen vanligtvis är på dagis, men idag när vi har påsklov passade vi på! Vi sjöng bl.a "Lilla gullefjun", tänk om jag kunde komma ihåg texten nu då. Jag försökte sjunga den på "Kyrkis" i måndags, men då kunde jag bara enstaka ord. Nu har jag förstått att sången faktiskt har en handling. Men vilket klent minne man har...

Sen knallade vi ner till badhuset och roade oss ett tag. Jag trodde vi skulle bli kvar längre faktiskt, men efter 1,5 timme var alla rätt slut!

Badhuset i vår kommun åker jag ogärna till längre. Det känns som om "allt hopp är ute" där, det är skitigt och slitet och inte kul, det står och förfaller, inget görs, förän kommunen beslutar vad de ska göra av det. Vi har ju andra centrala byggnader i kommunen som också stod, och stod och stod tills det bara var att riva skiten och lämna ett stort hål efter sig. Om fem år har vi ett till stort hål -trist!

Det här badhuset har en liten bebishörna, som alla tre barnen gillade, kanske för att vattnet där i vanlig ordning var varmast. Den hörnan fanns för 1o år sedan när äldsta sonen var liten, den skulle behöva en uppfräschning. (Jag vet att den har blivit uppfräschad åtminnstonde en gång på tio år!)

Det var skönt att komma iväg och göra något, skönt också att komma hem! Borta bra men hemma bäst.

Av frida - 1 april 2012 19:08

...din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill!

Än har jag inte blivit lurad. Måste kolla på nyheterna ikäll, de brukar väl ha nåt aprilskämt?

Men jag lurade äldsta sonen i morse, av en ren slump. Jag hade glömt bort att det var första april när jag gick upp till sonens rum i morse för att se hur det var med hans öga som han har klagat över att ha ont i, i flera dagar.

"Men jösses! Du är ju alldeles blå runt ögat!!" utbrast jag med en förfärad min. "Va, va!!? Får jag se!" sa han och rusade mot badrumsspegeln. Det var då jag kom på att det var första april.  "Men det måste ju göra jätteont!" ojade jag när jag sprang efter honom mot badrummet. "April, april"....

Roligast var det för ett par år sedan, då första april inföll på en veckodag. Samma son skulle på en dagsutflykt med skolan den dagen, och jag lyckades på morgonen lura med honom en massa konstiga saker till skolan. Bland annat ett stort flingpaket som han inte fick plats med i väskan, utan kom med under armen till skolan. Han var ganska arg när han kom hemskyndandes med flingpaketet innan skolan hann börja, då någon "vänlig" klasskompis hade informerat honom om att han blivit lurad! Jättekul, tyckte jag!

Av frida - 1 april 2012 13:43

Men efter hagelstormar och flera minusgrader är det bara att bita i det sura äpplet ovh inse att det faktiskt inte är vår än! Det är tur att jag har mina orkideer som sprider lite färg och skönhet omkring sig. Det var KALLT i lekparken idag, men nu har vi i allafall varit ute en liten stund. Hur ska vi nu fördriva söndagen på bästa sätt?

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards