bakmakerskan

Alla inlägg under november 2011

Av frida - 24 november 2011 04:55

....är vad det inte är! Mer som lightmjölk.... Finns det föresten fortfarande i kyldisken? Minimjölk hete det väl? Här blir det till att kolla bland vällingpaketen om det finns nåt från 4 månader, så här kan vi ju inte hålla på. Blä för hungriga barn mitt i natten!

Av frida - 22 november 2011 20:30

Jag ger mig alltid in i allting och tror att det kommer bli så jättebra! På bilderna som finns på internet som tillhör recepten jag använder, så ser ju kakorna urproffsiga ut. Fast det bara är normala "hobbybakerskor" som jag som bakar, och de skriver saker som "jag smakade underbara kakor hos mamma igår, jag blev tvungen att testa när jag kom hem, och de blev suveräna och de var superenkla!" Men åhhhh....varför blir det aldrig bra när jag gör nåt?!

Jordnötskakorna blev stenhårda. Även fast jag tänkte att jag skulle skära tunnare skivor av kakorna än vad de gjort på bilden, eftersom jag (precis som de) skulle ha dem dubbla, så blev de i allafall jättetjocka. Krämen som skulle vara emellan skulle man vänta lite med att bre på, så att den stelnade lite -men fanskapet stelnade ju aldrig! :(

Och sen bakade jag Citronkokostoppar, dubbel sats. Men jag tyckte smeten blev så torr, men tänkte att det kanske skulle vara så, det var ju ett för mig oprövat recept, och på bilden såg de fantastiska ut! Efter att de stått inne i ugnen 5 minuter upptäcker jag att jag glömt hälla i det smälta smöret! Hellprutt!!

Sambon fick köpa med sig mer ingredienser (nä, så stavas det nog inte) på väg hem från jobbet, men försök två blev inte heller så där fantastiskt, det liksom smulade sönder i kladdiga bitar... Är det bara jag som är så här hopplöst värdelös?

Jag gjorde Toblerone snittar också, de blev goda, men ser inte alls ut som de gjorde på bilden. Jag tror att alla andra som bloggar och tagit proffsiga bilder på sina mästervärk, faktiskt inte alls har gjort just det. Jag tror de har googlat på internet tills de hittar en juste bild som nåt proffs, typ "Årets konditor" ("3 året i rad") som liknar det de har recept på, och sätter den bilden på sin blogg...

I min kokbok står "fungerar ej" vid vissa recept. Min svågers far brukade skriva in det i kokböcker när det inte riktigt blir som man har tänkt sig, eller helt enkelt går åt helvete. För det bör väl vara receptet det är fel på och inte mig? Jag borde skriva in det i rutan där man kan lägga kommentar på andras bloggar, så har jag varnat andra!

Jag ska göra ett sista försök i slutet på veckan med ett nytt recept, även det hittat på någons "amatör"-blogg på en variant av tosca kaka. Går det också åt skoken blir det köptas kakor hedan efter, eller gammla beprövade "Drömmar" och "Sirapskakor"...

Av frida - 22 november 2011 12:54

I går var jag på Zumba ("zumba, zumba"). Rätt skoj, även om det inte är min grej riktigt. Tänkte på hur fantastiskt olika kroppar vi har, galet olika! Nog för att jag har stor bak, men det känns skönt att se att andra har större... Det var egentligen inte den stor-baken jag skulle skriva om, utan att jag och lillknodden håller på att storbakar! Äldsta sonen fyller 12 i morgon (Hurra!)

Till tonerna av U2´s "Rattle & Hum", som är alldeles underbar "Van Deimens land", "Helter Skelter" "Angel of Harlem" mfl... har vi sväng ihop en cheesecake med Oreo-kakor till botten och lite annat smaskigt på. Ett nytt recept jag testar på svärfar i morgon! Jag hatar Oreo, i allafall de spanska, de smakade hel--te! Jag var tvungen att smaka en nu, och nu var de inte så tokiga, så de i spanien kanske var gamla? Hur som helst så älskar sonen dem, så han ska väl bli nöjd.

                

Sen böt vi skiva till Red Hot Chili Peppers Greatest Hits. Det var mer lillknoddens melodi, han gillade dem, men det har ju alla mina söner gjort. Under två års tid när äldsta sonen var sisådär 3-5 år så var det den enda skivan som spelades i bilen, och tillhörande DVD satt alltid i DVDspelaren hemma! "Flygande hästen, mamma, Flygande hästen"! Det var hans favvo ("Californiacation"). Jag försökte få med mig honom på RHCP-konserten, som 12-år present, men han ville inte... :(     ( Det blev Joe Labero istället...)

Kakorna vi hunnit med än så länge är jordnötskakor. Jag ska gör dem dubbla med jordnöt-och nogatcremé emellan. Jordnötssmör är ännu en av sonens favoritgrejer, min med för den delen. I morgon bitti ska vi lyxa till det med jordnötssmörssmörgåsar! Men säg inget till sonen, det ska bli en surprise...

  Jag tänkte att lillplutten skulle få vara med och baka, men på nåt sätt lyckades han somna så här...  


Nu måste vi gå och hämta mellangrabben. Tjingeling



Av frida - 21 november 2011 08:38

Vaknade med ett ryck JÄTTEtidigt av sambons väckarklocka. Har ätit en JÄTTEstor smoothie så nu är jag JÄTTEpigg!

Ska på "Kyrkis", men kom på att jag klätt på mig fel kläder, måste ge lillknodden käk innan vi går, så jag slipper näcka på Kyrkis. Mmmm, jag vill ha MER smoothie!

Av frida - 20 november 2011 19:52

Det är ju smickrande, trist bara att det är fästingar jag pratar om.

Märkte när jag satt i bilen tidigare idag, att det började klia som 17 i handflatan -ett första tecken på att någon håller på att biter sig fast. Nu 6 timmar senare såg jag en liten mörkbrun prick i handflatan, som såg ut att ha ett gäng ben. Den hade borrat in sig i skinnet på nåt sett, och var supersvår att få bort. I brist på pincett fick jag ta min ögonbrynsnoppare och karva bort den så gott jag kunde. Nåt sitter ju kvar, men jag dränkte den jä---eln i vodka, hoppas att det funkar. Synd å slösa finsprit på den annars...


Det var trevligt att åka på kalajs idag, men det var fantastiskt att komma hem! Huset var städat på leksaker, sängen bäddad, ljus tända överallt, bordet var dukat och maten fantastiskt god. Tänk om man hade det så lite oftare! Det är sånt som gör att man får lust att byta roller med karln, att han går hemma och jag åker och jobbar för att få komma hem till lagad middag varje kväll, huset är städat och rent och luktar nybakta bullar. Visst, så är det ju inte varje dag, men i allafall 1-2 gånger i veckan att huset antingen luktar nybakat eller är städat...

Nu ska jag slå mig ner i soffan med en negerboll, och jo de heter så, det står t.o.m negerboll i kokboken men jag tycker inte nån ska ta illa upp, för de är jädrans goá!

Av frida - 20 november 2011 10:15

Ni får ursäkta mina dåliga rubriker, men det är bättre än ingen rubrik alls, tycker jag...

Sitter med en nyvaken lillskrutt i knät och spottar mandarin"skinn". Mixa inte i mandariner när ni gör smoothie, det blir inte bra... Lillskrutt är som sin bror; galen i clementin! Man får hålla i klyftan för kung och fosterland för att han inte ska suga in hela biten! Tar jag bort clementinen innan han är nöjd, blir han näst intill hysterisk, plutt...

Mellanplutt är på sitt allra fantastiska humör, eller inte. Bilar flyger genom hela rummet och tårarna sprutar. Han har fått mitt tålamod, och tydligen sin fars humör (som han hade som liten). Inge vidare kombo...

Idag ska vi fira min svåger, det kommer bli smaskigt, min syster bakar himmelskt gott...

Stora sonen har sovit över hos sina kompisar, och min sambos bror har sovit över hos oss. I går kväll spelade vi TP, det började uruselt, men till slut ordnade det upp sig! Men om ni får den här frågan: Vad gjorde att Cassius Clay böt namn till Mohammed Ali? Vad skulle ni svara då?

Jag svarade "för att han böt religion", men de båda herrarna tyckte inte det var rätt, det rätta svaret var "för att han blev muslim". Är inte det samma sak liksom?! Jag fick en tårtbit, men det var ett jävla gnäll...

Av frida - 19 november 2011 12:55

Jaha, då har jag varit och tränat. Jäkligt bra träning, man var lixom tvungen att hålla ett högt tempo, men tyvärr är nackdelarna för många. Eftersom lillgossen är så liten och sitter snällt i bilbarnstol/ligger på golvet i 30 min, hade jag planerat att gå dagtid och kunnat ta honom med mig, men de har "nolltolerans" mot barn. Större barn som springer runt bland maskinerna har jag full förståelse för, barn som skriker konstant i 30 min: ok fine, men ett snällt litet barn?

Det betyder att jag måste åka in kvällstid enkom för att träna, å då blir det dyra 30 minuter. Menlöst även att det är stängt på söndagar, den korta öppettiden på lördagar kan jag gå med på, det är ju iallafall öppet...

Å sen ska man ju ha råd med det... :(

Passade på att stanna bilen halvvägs hem för att ringa väninnan i Trollhättan och kolla att hon mår bra. Jag kom på det i sista sekund innan jag var hemma, när jag väl är hemma är det omöjligt att prata i telefon nån längre stund.

Å nu har jag ätit våfflor, smaskigt! Hopp in i duschen!

Av frida - 19 november 2011 09:48

Sitter i tvsoffan och tittar på "Bilar" för miljonte gången med mellansonen. Tur att filmen funkar en miljon gånger. Tur att jag har en bärbardator, måste erkänna att jag tittat mer på Aftonbladets hemsida än på teven. Väntar på att klockan ska bli så mycket att det är dags att ge lillknodden käk, sen bär det av till gymmet, jippie! Jag har en provvecka på ett nytt gym, ska se om det är nåt för mig. Jag älskar att gå på gym, jag kan lätt vara där i 2 timmar och bara njuta av ensamheten (läs: friheten från barn och hem) medan jag cyklar, springer och lyfter vikter. Det här gymmet är ju smart på sitt sätt, men man tränar bara 30 minuter. De har Zumba, det måste jag ju testa, även om jag avskyr gruppträning.


Verkar bli fint väder idag, kanska ska ta ut storvagnen på en prommenad med båda småkillarna. Vi behöver få lite frisk luft efter en vecka inne.

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards