bakmakerskan

Alla inlägg under november 2011

Av frida - 10 november 2011 10:56

Inte nog med att jag glömde klippa ut en mall igår kväll, jag glömde även att göra extra smet till en liten separat "botten". Men det är tur att man inte är dum ("Då blir man bas på Bacho", lokalt ordspråk...) jag kommer ju skära bort kaka från toppen av bottnarna, för att fet ska bli jämnt, de resterna från två kakor borde räcka till att skapa en bil!


                   

Sen undrar jag hur jag ska göra...min son har beställt en gul bil, men gul skulle lika gärna kunna vara nån annan färg i hans huvud, till exempel röd. Å han ÄLSKAR ju Blixten McQueen, så en röd bil vore fins, men nu när jag har handlat ingridienser så har jag tänkt "Gul", så röd finns inte... Kan man färga sockermassa med vanlig hushållsfärg/karamellfärg?     

Av frida - 9 november 2011 20:58

Mäh, jag skulle ju bara sätta mig vid datorn och vinna en lyxhelg från ÖoB innan jag hoppade in i duschen, men nu är ju klockan redan 21 och "Berg flyttar in". Hallo Africa,  Doktor Alban vill man ju inte missa!

Duschen får bli senare, imorgon är det ju frisördax! Skönt, det börjar bli alldeles för långt...

Jag har klippt till mallarna till tårtbottnarna..NEJ!... nu kom jag på att jag missat en mall! Jag ska göra en liten botten, som ska skäras till och bli en gul bil. Åh, typiskt!  Jaha, då får det också bli senare...

Teve!

(Eller Terve!)  

Av frida - 9 november 2011 15:30

Vilken tidsoptimist jag är! Bullbaket tog hela dagen (så när som på promenaden i förmiddags).  Det blev ordinära vetebullar med smör, socker, vanilinsocker, kanel och mandelmassa. Med hänsyn till min svägerska bakas bullarna utan kardemumma, tur att jag fick mitt kardemumma intag mättat i helgen tack vare äppelkakan!

I bakgrunden har jag och lillkillen haft teven på, Vh1, och de spelade Depeche Mode 10 i top -underbart! Lagom till sista satsen var jag så englandsinspererad att jag började exprimentera lite, och bredde på Lemon curd på bullarna. Very syntich!  

Tyvärr var jag lite snål med lemon curden, eller så skulle man rivit över lite citronskal också. Jag tror att kombon citron och kanel "is ´da shit"! 

Av frida - 9 november 2011 10:07

Halloj och god morgon! Idag är stora bullbakardagen! Jag vispade ihop dubbelsats vetebulledeg innan jag tog "mittimellan bocken Bruse" (om jag nu ska köra vidare på rubrikens bocktema, det var ju egentligen bulltemat jag var ute efter...) till dagis. Men det var sånt jäkla härligt väder, så jag och minsting-bocken tog ett varv i spåret.

  Jag älskar min digitala systemkamera, men den kan banne mig inte ta såna här kort! Jag anar att ni kommer få se fler panoramabilder här i framtiden...

Jag vill bara passa på att påminna om att för exakt ett år sedan snöade det denna dag, och den snön låg ju kvar typ till maj... Bara så att ni inte blir så där förvånade som alla alltid blir varje år det dimper ner nått vitt från himlen...

Dags för kanelbullsbak!

Av frida - 8 november 2011 18:59

Och då menar jag inte Parton, utan fåret Dolly.

Det måste väl vara en sisådär 15 år sedan hon klonades, och sen blev det tyst, inte en enda klonad unge! Dog Dolly under mystiska omständigheter, eller växte det ut ett extra huvud eller något som gjorde att hela projektet lades i nån typ av dvala eller mörkades ner?

Jag är nog ändå ganska glad att det inte kommit nån Klon-unge, men det vore ju juste om man kunde klona acaibär (tydligen världens nyttigaste bär) eller potatis eller vad som helst som mättar. Bygg ett labb i Afrikas Horn och sätt igång och klona käk förtusan!


Av frida - 7 november 2011 21:48

Jag hoppas alla har bakat sig en kladdkaka idag?! Jag har det inte, men min äldsta son bakade en ikväll som jag just åtnjutit med en klick krokantglass. Mums!

Av frida - 7 november 2011 14:29

 Sitter och samlar mod och kraft för att väcka mellangossen efter dagens tupplur. Sover han för länge blir det OMÖJLIGT att få honom i säng ikväll, och efter som det är min tur att lägga honom idag, vill jag helst att det ska gå smidigt. Men han gillar ju inte att bli väckt, det blir grin och tandagnissel i alla fall en timme framöver.

Dags att ta tjuren vi hornen....

Jag gillar förövrigt den engelska varianten av rubriken bättre: Rise and shine!

 
Av frida - 6 november 2011 19:49

I morgon går startskottet för en helvetisk vecka. På lördag blir det dubbeldop!

Måndag: Tack och lov har skolan börjat igen efter en veckas lov= äldsta sonen är i skolan. Möte på kvällen i skolan med hans fröken. Svärfar med fru kommer och ser till smågrabbarna, som tack har jag lovat dem kvällsmat. Det blir en skinkpaj och sallad i all enkelhet, den ska hinnas göras nån gång under dagen, efter "Kyrkis", lunch och tupplur...

Tisdag: Mellansonen även han borta ett par timmar till dagis, passa på att handla, även ingridienserna till helgens smörgåstårta och tårtor. Å så måste jag tvätta! Av princip tvättar jag inte på helgerna, och med en son som potttränas och vägrar hakklapp, så blir det en del tvätt...

Onsdag: Baka bullar,  kan nog bli en ganska lugn dag -puh!

Torsdag: Baka 2-3 tårtbottnar, handla om det är något jag glömt,  in å klippa mig. Hoppas minstingen sover, har inte orkat fixa barnvakt. Och jag hoppas att min tidsoptemist till frisör kapar håret på en kvart-tjugo minuter som hon lovat, annars blir det stressigt att hämta mellangrabben på dagis!

Fredag: Ghaaaaa! Försöka göra så mycket som möjligt av tårtor och smörgåstårtor med småknattarna hemma. Ger nog upp till slut och kommer på att jag skulle kopierat agendorna till kyrkan, och hämtat nyckel till församlingshemmet... Löser förhoppningsvis det, fixar lunch och drar med mig småkillarna till svärmor som ska ta hand om dem på eftermiddagen medan jag fixar klart tårtorna. Måste springa in på blomaffären och köpa några söta små blommor att ha på borden, är det något jag glömt handla?! Sista chansen nu... Försöker snabba mig för att hinna klart allt innan svärmor och killarna kommer, har säkert massor kvar, och ett par tuttar som ömmar eftersom lillkillen inte varit hemma och ätit i vanlig ordning. Däckar i soffan. (Åh, ett glas vin vore gott, skulle garanterat slockna efter en klunk...)

Lördag: Nu gäller det att hålla alla barn glada, speciellt se till att mellankillen hinner äta och sova, känn ingen press, men jag vill INTE ha hans jäkla humör skena fritt i kyrkan! Stryka och fixa med ALLAS kläder, skulle vara kul om man hann duscha, och bada smågrabbarna. Fixa lunch och om det är något kvar med mat och tårtor. Förhoppningsvis blev de klara på fredagen, och står redan i församlingsgården. Dukning! Dop! Hu..solosång, fasiken, jag kan ju inte sjunga... med lite tur blir jag hes, jag som aldrig någonsin är det annars men om jag ser till attjag döper mina barn med allt vad det innebär t.ex att stressa ihjäl mig, kan väl Gud göra den lilla tjänsten för mig? Dopkaffe. Städa. Slockna.

Jag inser ju att nu sitter alla 5-barns föräldrar och tycker jag är dum i huvé, eller jag själv om 8 år när det ska skjutsas till träningar och musikskola och allt vad det är, men min vardag är jäkligt soft i normala fall, så det här är en pers för mig!


Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards