bakmakerskan

Alla inlägg under november 2011

Av frida - 6 november 2011 13:40

Trotts att ett äppelträd kastade in handduken i år och vi sågade ner det, så har vi fått massor av härliga äpplen som vi ätit av hela hösten av det enda äppelträd vi nu har kvar. Och jag har försökt att ta till vara dem så mycket jag kunnat, det har bakats muffins (bilden som är högst upp på min blogg), äppelkakor, pajer och gjorts kräm. Jag ÄLSKAR hemmagjord varm äppelkräm, tyvärr gör inte alla i familjen det, men då blir det ju mer till mig! Nu börjar äpplena sjunga på sista versen, och jag passade på att göra en äppelkaka att ätas som efterrätt till söndagsmiddagen (som ikväll består av lammbog -nytt och spännande, förhoppningsvis även gott!). Jag har letat efter ett recept på en hög, mastig/kompakt äppelkaka med smak av kanel och kardemumma. Jag har i allafall för mig att jag har ätit en sådan, eller så har jag drömmt... Å så ska det vara massor med vaniljsås till! Men jag har inte hittat något sådant recept  . Istället fick det bli en superlätt och snabb äppelkaka, vars recept jag hittade på www.kokaihop.se, den står i ugnen just nu,

 

det var många som tyckte att den var god, men jag tror att jag skulle ha tagit dubbel sats smet. Jag kastade i 1,5 tsk vaniljsocker och 1 tsk kardemumma och ströade över lite kanel över äpplen, så får jag i alla fall kardemummasmaken jag letat efter! Å så tyckte jag att smeten blev mer som en deg, så jag vickade i 1 dl mjölk. Jag får väl återkomma om resultatet!

Jorå, det var en smaskig paj! Jag tror fortfarande på dubbelsats smet, och sen att man strör lite brun farin ovanpå, så att den får en knaprig yta. Jag kommer apsolut göra den här kakan/pajen fler gånger!

Av frida - 5 november 2011 15:43

Alltså hörrni! Är inte det här med Halloween ett jävulens påfund?

Vilken dag är det man ska klä ut sig och gå "bus eller godis" i det här landet? Var det förra helgen? Var det i måndags, tisdags? Idag?

Hela veckan har vi haft en lapp på våran dörr "Tyvär, vi har inge godis!" (min 12 årige son skrev lappen, varav stavfelen), nu har jag äntligen köpt en JÄTTE-påse med godis -men var är alla spöken, monster och döingar??!


Jag tycker att det räcker med påskkärringar som går runt och tigger godis (och det sker egentligen på skärtorsdagen, men då jobbar ju de flesta så jag accepterar även kärringar på långfredagen, påskafton eller påskdagen). Undrar när USA tar över den traditionen...


Å puh, nu kom sonen hem med två kompisar som ska sova över, då kommer jag nog bli av med godiset i allafall. Jag var lite orolig att jag skulle bli tvungen att trycka i mig allt..

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bak

Se även ordet ”bak” på svenskspråkiga Wiktionary.

Bak kan betyda flera saker:
bakning
inom anatomin stjärt
.bak, backupfiländelse
[bak,bake] bräda av stocks ytterdel med ena sidan rundad
(Wikipedia)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken höstfärg är finast?
 Röd
 Gul
 Brandgul
 Brun

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards